gewoon bellen 040-2368010. we bijten, meestal, niet ;)

Blijf jezelf!

In de jaren als ontwerper heb ik vele stijlen en trends voorbij zien komen, iets waar ik me trouwens ook nog dagelijks van op de hoogte houd, want het gaat hard met de trends en stromingen. Je kan bijvoorbeeld, net als bij kleding, aan het ontwerp én de gebruikte techniek van een site vaak de periode duiden waarin deze gemaakt is!

Na het St. Lucas (alleen Boxtel, toen nog), waar ik mijn grafische opleiding genoot, ben ik altijd werkzaam geweest in het ontwerp vak. De eerste mac’jes, Photoshop 1, Illustrator 3, MacroMedia director, een greep uit de gereedschapskist uit die tijd.

Mijn eerste website

Mijn eerste website mocht niet groter zijn dan 40Kb! Echt, dat was toen één van de belangrijkste eisen want hij moest ook via de reguliere, papieren, post verstuurd kunnen worden in een envelop. Echt … op een diskette! Zoals je zult begrijpen was die site heel eenvoudig, gifjes van 16 kleuren in een tabel. Een uitdaging zeg maar.

Kijk hier maar eens hoe het er toen aan toe ging.

Er is ondertussen veel veranderd, want tegenwoordig is bijna alles mogelijk. Video, animatie, HTML 5, CSS3, de mogelijkheden zijn groot, al moeten we in deze tijd ook weer op de kilobytjes letten vanwege het vele mobiele gebruik van internetsites. Gemiddeld komt al 60% van de bezoekers aan je website vanaf een mobile device.

Verandering

Ook het ontwerpen zelf is sterk veranderd. De basis blijft natuurlijk dat je een grafisch sterk ontwerp maakt, 2D, plat, als uitgangspunt. Vroeger was dat voldoende. Iedere pagina van een site had exact dezelfde opbouw, alleen andere content, zelfs de homepage was een afgeleide hiervan. Tegenwoordig moet ik ervoor zorgen dat mijn ontwerpen “overeind” blijven zodat de look and feel gelijk is op een desktop, tablet, mobiel ( responsive design ) maar ook op de gewenste landingspagina’s, themapagina’s, in landscape en portrait modus etc. Ik moet, en wil zelfs heel graag, nadenken over beweging! Hoe klapt mijn menu uit, hoe bewegen de elementen zich tijdens het scrollen, wat doen we op een “click” … Ieder element van een site moet geanalyseerd worden, iets van gevonden worden in ontwerp en beweging.

Ontwerpen, veel ontwerpen

Heel veel zaken dus om rekening mee te houden en al die verschillende situaties zullen ontworpen moeten worden … als je het goed wil doen en als je de uitstraling van je website overal en altijd in lijn wil laten zijn met je huisstijl en andere corporate uitingen. Zoals je zult begrijpen betekent dit ook dat er in het ontwerptraject meer tijd gestoken moet worden in de ontwikkeling van al die diverse aspecten van een website. Bij een van de laatste sites die we hebben mogen maken kwamen we op bijna 20 verschillende layouts van de site … en dat was alleen maar voor de mobiele variant.

Standaard designs  … of toch niet

Omdat de markt van de templates steeds groter wordt (en er zitten echt wel hele mooie tussen) is de verleiding groot daarvan gebruik te maken, en het is ook een reële optie. Budget is ook belangrijk, dat klopt, maar het logo op de koffiekopjes, de vlaggetjes op de conferentietafel, de stickers op het pand, ze moeten allemaal voldoen aan de huisstijl van je bedrijf. Dat bepaald de uitstraling, toch?

Kansen

Online is dat niet anders? Je wilt je toch juist onderscheiden van de massa met je eigen identiteit! Laat je site dus, uniek, ontwerpen en besef dat het extra budget je uitstraling op het web, zwaar ten goede komt. Er ligt dus een grote kans om jezelf te onderscheiden, niet in techniek, maar in de vorm en uitstraling. Blijf dus jezelf, altijd!

Heb je hier zelf ook ervaring mee, laat dan een reactie achter, dan kunnen we erover van gedachten wisselen.

Dit artikel vind je ook op het LinkedIn Profiel van Mischa. Hij schrijft regelmatig leuke blogs over de branche. Link met Mischa en ze komen vanzelf voorbij in je LinkedIn Updates.

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.