Hoe ontwikkel ik een converterende landingspagina?

Ja, een goed converterende landingspagina is iets wat we allemaal wel willen hebben. Waarom converteert de ene wel en de andere niet? Miljoenen tips zijn te vinden op internet maar welke zijn passend voor jouw website? Naast de juiste techniek speelt ook ons brein een rol. We leggen uit wat de link is tussen deze twee componenten.

Ja, een goed converterende landingspagina is iets dat we allemaal wel willen hebben. Waarom converteert de ene wel en de ander niet? Miljoenen tips zijn te vinden op internet maar welke zijn passend voor jouw website? Naast de juiste techniek speelt ook ons brein een rol. We leggen uit wat de link is tussen deze twee componenten.

Het dagelijks leven

Het dagelijks leven? Ja, het dagelijks leven. Bedenk maar eens hoe vaak per dag je notificaties krijgt van e-mails, whatsapp berichtjes of een telefoontje. Maar ook reacties in real life zoals collega’s die wat vertellen. Allemaal prikkels waar je brein de hele dag doorheen filtert: wel iets mee doen, of niet. Er zit ergens een denkwijze in ons hoofd die bepaalt wat er dus wel of niet belangrijk is. En dat is maar goed ook, anders word je hartstikke gek. Maar wat heeft dat met een landingspagina te maken? Heel veel! Tijdens het vullen van een landingspagina met content, is het noodzakelijk rekening te houden met deze gedachtes. Bedenk je dus dat een bezoeker van je landingspagina op zoek is naar bepaalde informatie die is gebaseerd op de verwachtingen die je als bedrijf creëert. Bied deze informatie! Anders is een bezoeker zo weer weg en zoekt deze op een andere plek verder naar informatie. Gezien het aantal prikkels die we per dag verwerken, moet dit in één oogopslag duidelijk zijn.

In de praktijk!

De gedachtegang over hoe ons brein werkt, lijkt nu voldoende uitgelegd, maar hoe vertalen we dit naar de praktijk? We geven een aantal handige tips om met je landingspagina in te spelen op de behoefte van de mens.

  • Simpel – Wellicht niet helemaal nieuw voor je, maar een landingspagina moet simpel en overzichtelijk zijn. De bezoekers willen snel vinden waar ze naar zoeken en hebben weinig geduld daarvoor. Onze hersens zijn zo geprogrammeerd dat we graag direct invulling geven aan onze behoeftes. Dus als je besluit dat je een nieuwe föhn nodig hebt en begint met Googlen, dan wil je bij een klik op een website ook daadwerkelijk bij een föhn uitkomen.
  • Commitment – We willen graag zelf dingen maken, ontwikkelen en creëren. Het customizen van je eigen product is populair, passend bij de tijd en het geeft mensen een gevoel van commitment. Ook wel het IKEA-effect genoemd.
  • Normaal – Doe maar normaal! Ons brein geeft bijna altijd voorkeur aan elementen die we vaker tegen komen. Dat hebben we liever dan nieuwe dingen. Is het bijvoorbeeld zo dat 99% van de websites een menuknop rechtsboven maken? Dan zoekt de gemiddelde gebruiker direct rechtsboven naar een menu, en niet links. Onbewust ontwikkel je daar een voorkeur voor.
  • Reviews & testen – Door je eigen producten te testen en de resultaten hiervan te tonen, creëer je transparantie en daarmee wek je vertrouwen op bij de klant.
  • Eerste indrukken – Ongetwijfeld een klassieker maar een eerste indruk doet zó veel! De informatie die we als eerste waarnemen, wegen we het zwaarst. Zorg er dus voor dat de opvallende, gekleurde stukken tekst of knoppen om te triggeren, de juiste informatie bevatten.

Hoe zijn jouw landingspagina’s opgebouwd? Bij behoefte aan hulp of advies, mag je ons altijd bellen, mailen, appen, wat je maar wil.

Bel nu Mail nu

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *