Likes en volgers, hoe meer hoe beter?

We krijgen via de social media kanalen vaak Like-verzoeken op Facebook, onbekende volgers op Twitter en vreemden die willen netwerken op LinkedIn. In dat laatste geval zit dan nog wat nut; je hoeft elkaar niet perse te kennen om iets voor elkaar te kunnen betekenen op zakelijk gebied. Op Twitter en Facebook lijkt echter een grote groep ondernemers het medium verkeerd te begrijpen. Althans, de ondernemers en het publiek lijken elkaar verkeerd te begrijpen.

Hoe meer hoe beter?

Veel ondernemers denken dat ze het getalletje op hun Facebook-bedrijfspagina zo hoog mogelijk moeten hebben: “meer likes, dan slaagt mijn bedrijf wel”. Hetzelfde geldt op Twitter: hoe meer volgers hoe beter. Helaas is het niet veel anders dan gebakken lucht. Uit dit onderzoek blijkt dat ondernemers en bezoekers andere beweegredenen achter ‘pagina-likes’ zien.

De belangrijkste conclusie uit dat onderzoek is dat veel bezoekers pagina’s Liken omdat ze affiniteit hebben met het merk en/of bedrijf. Ze voelen zich verbonden met het merk en willen daarom op de hoogte gehouden worden van nieuwtjes, acties en relevante inhoud. Ondernemers daarentegen spammen het internet vol om gewoon zoveel mogelijk ‘schapen’ in de kudde te krijgen. In het eerdergenoemde onderzoek komt ook naar voren dat veel ondernemers denken dat hun pagina geliket wordt omdat de inhoud goed is, en de mensen gehoord willen worden.

Beter één in de hand

Een goede vuistregel is dat 20 trouwe volgers meer waard zijn dan 200 ongeïnteresseerde. Een berichtje op social media dat door 500 ongeïnteresseerden wordt gehoord, is te vergelijken met iemand die op een kratje reclame staat te roepen op een drukke zaterdagmiddagmarkt in de stad; mensen horen het wel, maar er wordt niet geluisterd. Het bericht blijft niet hangen en is eerder storend dan effectief. Als datzelfde berichtje door 20 geïnteresseerden gehoord wordt, is het te vergelijken met een besloten vergadering van belanghebbenden; iedere ontvanger verwerkt de informatie, gaat er mee aan de slag en levert misschien waardevolle input. Bijkomend voordeel is dat geïnteresseerden eerder geneigd zijn het bericht te delen met hun eigen netwerk waar weer mogelijke andere geïnteresseerden zitten.

Meten is weten

Sinds een tijdje heeft Facebook hun statistieken voor bedrijfspagina’s flink uitgebreid en deze statistieken zijn bruikbaarder als je ‘nuttige’ likes hebt; je ziet dan per bericht en periode de respons van je doelgroep; wat vinden ze interessant en wat niet, wat wordt gedeeld en wat niet. Met deze informatie kun je gaan spelen en testen met social-media acties en verschillende content. Als je veel ongeïnteresseerde likes hebt, zijn je statistieken minder waard. De respons ligt dan altijd lager in de cijfers omdat veel van je publiek nooit de intentie heeft gehad iets met je product te doen en de pagina alleen volgen uit beleefdheid/vriendelijkheid. Een voorbeeld hiervan is dit bericht zelf, wij profileren ons naar onze doelgroep (ondernemers) en bieden relevante inhoud (social media advies), laten zo zien dat we verstand hebben van zaken en dat we meedenken met ons publiek.

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *