Een nieuwe website is geen doel op zich, altijd een middel!

Een nieuwe website is geen doel op zich, altijd een middel!

Een nieuwe website
“Onze website is al weer een paar jaar oud”, hoor ik vaak als ik bij bestaande of nieuwe klanten op bezoek mag komen. “We hebben een nieuwe nodig”, volgt daarna. Ik denk dat er een paar stappen en gedachtenkronkels aan voorafgaan, voordat je zegt dat je een nieuwe website nodig hebt en voordat je die laat maken.

Waarom, hoe en wat?

Het begint, voordat je een nieuwe website overweegt aan te schaffen, volgens mij met nadenken over waarom je bezig bent met je bedrijf en hoe je dat dagelijks, gedreven en met passie, doet. Mooi vind ik het altijd als mensen enthousiast en bevlogen over hun bedrijf of ideeën vertellen. Ik heb er verschillende keren zelf inspiratie uit kunnen halen:). Als je de antwoorden op die vragen helder hebt, dan weet je wat het DNA van je bedrijf is. Dit DNA kun je vervolgens gebruiken in de communicatie. Je kunt je onderscheiden in je communicatie als je je DNA van je bedrijf hierin opneemt. Daarmee kun je het verschil maken! Pas daarna kom je dan bij het wat; je product of dienstverlening.

Website bouwen

Als je je (online) doelstellingen weet, samen met het DNA van je bedrijf, en je weet wat voor product of dienst je wenst te vermarkten, dan kun je een website gaan bouwen. Mijn visie is om zoveel mogelijk te werken met ‘open source software’, zoals WordPress. ‘Open source software’ is software met vrije toegang tot de broncode. De broncode, in het kort, is alles wat je ziet op je scherm zoals de plaatjes, de menu’s, de teksten etc. Hierin staat hoe iets er uit moet zien, wat en waar het moet staan. Je browser maakt daar dan een grafisch geheel van.

Wat ik ook een groot voordeel van ‘open source software’ vind, is dat je niet gebonden bent aan een bepaalde leverancier. Ieder internetbureau met verstand van zaken kan je site verder ontwikkelen. Je kunt sneller wisselen van bureau als je dat wenst. ‘Open source’ voorkomt het zogenaamde “vendor lock-in” principe waarbij klanten afhankelijk worden gemaakt van product en leverancier. Ikzelf probeer het principe van “vendor lock-in” zoveel mogelijk te beperken in ons bedrijf, het staat voor mijn gevoel haaks op ondernemerschap.

De broncode is vrijelijk te bewerken en er zijn – in principe – geen licentiekosten aan ‘open source software’ verbonden. Dat wil niet zeggen dat het “ gratis” is. Er zullen aanpassingen gedaan moeten worden aan de specifieke wensen binnen je organisatie. Ook ondersteuning en toekomstige uitbreidingen kosten geld. Wie het ‘open source software’ wil uitbreiden of verbeteren, zal daarvoor medewerkers of externe specialisten moeten inschakelen.

 

Het is ook belangrijk dat je de laatste ontwikkelingen volgt. Onlangs heeft Google aangegeven dat hun algoritmen zijn aangepast. Dit zijn computerprogramma’s die zoeken naar aanwijzingen om je precies dat te geven wat je wilt hebben. Als je een zoekopdracht ingeeft bij Google zijn er duizenden of misschien wel miljoenen webpagina’s met nuttige informatie. Algoritmen zijn de computerprocessenen en -formules waarmee je vragen worden omgezet naar antwoorden. Op dit moment maakt Google gebruik van meer dan 200 unieke signalen of “aanwijzigen” om een goede inschatting te maken van dat waarnaar je op zoek bent. Een aantal van deze signalen zijn termen op je website, de recentheid, de inhoud en of je website bijvoorbeeld goed te gebruiken is op een mobiele telefoon. Concreet betekent dit; voldoet je website aan de signalen, dan kom je hoger in de zoekresultaten.

Optimalisatie

Na het bouwen van een website komt de ‘optimalisatie’ . Website optimalisatie is het proces waarbij je website geoptimaliseerd wordt om aantrekkelijker te zijn voor zowel je websitebezoekers als de zoekmachines. Je hebt doelen die je wenst te realiseren en kun je doen door het optimaliseren via je website.
Het gaat meer en meer over content, context en relevantie. Dit zijn de zaken waar je online goed op gevonden wordt, omdat Google deze zaken belangrijk vindt. Dit kun je bereiken met behulp van SEO (Search Engine Optimalisation). Hiermee wordt je website beter vindbaar ‘gemaakt’ in zoekmachines. Het is gericht op de juiste content, gekoppeld aan het juiste zoekwoord van de doelgroep. Stel dus vragen aan jezelf als “Waarop zoekt mijn doelgroep in Google?” Op deze manier word je ‘organisch’ (zonder ervoor te betalen) gevonden. Je kunt ook adverteren binnen zoekmachines, het zogenaamde SEA (Search Engine Advertising). Dit is een ander tak van sport, waar ik graag op terug kom in de toekomst.

Al met al is je website dus nooit een doel op zich, maar het middel voor realisatie van je (online) doelstellingen.

Welke doelstellingen heb jij eigenlijk om via je website te realiseren?

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *