Tips voor e-mailmarketing

E-mailmarketing, de een zweert erbij en de ander vindt het eigenlijk maar niks. We geven tips om deze tool zo goed, leuk en interessant mogelijk in te zetten.

E-mailmarketing, de een zweert erbij en de ander vindt het eigenlijk maar niks. Het neigt naar spam en het kost tijd om een vast klantenbestand op te bouwen, én deze maandelijks/wekelijks te voeren met boeiende informatie. En ja, ook wij bij WEBBER moeten ooit wat zoeken naar interessante onderwerpen. Om het proces van e-mailmarketing wat te vergemakkelijken, geven we tips. Veel tips.

1 – Gebruik leadmagnets

Leadmagnets zijn eigenlijk een kleine tegenprestatie voor mensen die zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Dat kan een korting zijn, maar ook een download, brochure, extra informatie of wat anders.

2 – Personaliseer je e-mails

Een persoonlijke boodschap helpt. Men voelt zich op een fijne manier aangesproken, krijgt content te lezen op basis van interesses. Het is bijvoorbeeld mogelijk om alleen content over Google Adwords te tonen aan mensen die bij de vorige nieuwsbrief op een link over Google Adwords hebben geklikt. Heb je dit niet gedaan? Dan krijg je deze content ook niet te zien.

3 – Statistieken lezen

Bekijk, lees en verwerk de statistieken van de campagne. Ze zijn enorm leerzaam, geven inzicht in de lezer en dus wat je in het vervolg anders of beter kunt doen.

4 – Geen call-to-actions in afbeeldingen

Bij veel e-mailprogramma’s moet namelijk handmatig geactiveerd worden of de afbeeldingen getoond worden of niet. Indien iemand dit niet doet, blijven de call-to-actions dus onzichtbaar.

5 – Responsive design

Wellicht overbodig om te zeggen, maar zonder een responsive design tel je tegenwoordig niet meer mee. Een nieuwsbrief moet goed en mooi leesbaar zijn op zowel mobiel, tablet als desktop.

6 – Delen

Vraag de ontvangers van de nieuwsbrief om de nieuwsbrief te delen. Het zorgt op een simpele manier voor meer bereik bij je volgers. Dit kan al op eenvoudige wijze door social media buttons te plaatsen.

7 – Less is more

Hoe minder tekst, hoe beter. Nieuwsbrieven worden vaak gelezen door de tekst te scannen, waardoor grote lappen tekst onnodig zijn. Het is beter om kort maar krachtig iets uit te leggen dan teveel in details te treden.

8 – Vermijd afleidingen

Zorg dat de landingspagina goed aansluit bij de tekst in de nieuwsbrief. Zorg dat de afbeeldingen en teksten daadwerkelijk wat toevoegen, waardoor de lezer niet wordt afgeleid door onnodige informatie.

9 – Volg de code!

Er zijn een aantal regels opgesteld omtrent het verspreiden van reclame via e-mail. Deze vind je hier! Om problemen te voorkomen is het belangrijk dat je je hieraan houdt. Neem ze dus even door voordat je begint met een nieuwe campagne.

10 – Relevante content

Lezers willen content lezen die relevant is, anders haken ze waarschijnlijk vrij snel af. Zorg dus dat je wat goeds te vertellen hebt!

11 – Een goede subline

Met een pakkende titel trek je de twijfelaars over de streep, om toch de e-mail te openen en te lezen. Zorg dus dat je een goede, alles omvattende titel kiest die past bij de nieuwsbrief. Een korting of gratis product/dienst doet het ook vaak goed.

12 – Inschrijven moet eenvoudig zijn

Het moet makkelijk zijn voor een bezoeker op de site om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Zorg dus dat een inschrijfbutton prominent aanwezig is op de site. Of hang er een klein cadeautje aan. Bij 10% korting op de eerstvolgende aankoop, schrijven mensen zich graag in tijdens het bestellen. En zo heb je er toch weer een ontvanger bij!

13 – Gebruik goede e-mailmarketing software

We leven anno 2022 en er zijn nou eenmaal tools ontwikkeld om ons leven wat simpeler te maken. Een bekend voorbeeld is natuurlijk Mailchimp, waarbij je mooie nieuwsbrieven kunt opmaken maar ook een database aan ontvangers automatisch kan bijhouden. Ideaal!

14 – Test!

Het is belangrijk dat een nieuwsbrief de juiste linkjes bevat. Logischerwijs is het zonde als er een verkeerde link in de nieuwsbrief zit waardoor je een aantal leads misloopt.

15 – Verstuur regelmatig, maar nooit teveel

Het laatste wat je wilt is dat mensen zich gaan irriteren aan een nieuwsbrief. Zorg dat je het aantal keer dat je een nieuwsbrief verstuurt, goed afstemt met wat de doelgroep wil. Een ‘actie-van-de-dag’ nieuwsbrief, kan prima iedere dag verstuurd worden. Maar informatieve nieuwsbrieven neigen eerder naar eens per maand.

16 – Tijdstip van verzenden

Houd rekening met het tijdstip van verzenden. Statistieken hierover laten je inzien of een nieuwsbrief beter ’s ochtends of ’s avonds verstuurd kan worden. Speel hier op in, dat helpt!

Behoefte aan meer tips of advies? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag!

Bel nu Mail nu

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *