Een grote webshop onder je hoede? Hier moet je op letten!

Een webshop met veel producten (lees: duizenden) kan voor een aantal problemen zorgen. Wij zetten ze voor jullie op een rijtje én geven een aantal oplossingen. Want dat is natuurlijk net zo handig ;-).

WEBBER interactief heeft naast websites ook een aantal toffe webshops opgezet. Enkele daarvan zijn grote spelers met een flinke voorraad in de verkoop. Een website moet daar goed op worden ingericht, zodat het de hoeveelheid data en content kan dragen. Het hebben van een grote webshop met een flink aantal pagina’s en producten vergt namelijk wat extra aandacht. We benoemen de vier meest voorkomende problemen én bijpassende oplossingen.

Probleem: Een jungle aan categorieën en producten

Zeker als een webshop snel groeit en met enige regelmaat nieuwe categorieën en producten toevoegt aan het systeem. Doordat alles snel erbij wordt gezet, wordt het nadenken over de structuur snel vergeten. Het gevolg? De bezoeker heeft geen overzicht meer, waar hij wat kan vinden. En zodra een bezoeker verdwaalt op een webshop, is hij 9 van de 10 keer snel weer weg zonder een aankoop te doen. Naast het gebruiksgemak, komt het ook ten nadele van jouw positie in Google. Google raakt zelf ook in de war van een onoverzichtelijke structuur en dat komt ten nadele van de vindbaarheid.

Oplossing: beslis in één keer

De oplossing is eigenlijk redelijk simpel. Beslis al voor de start van het bouwen van de webshop, wat de structuur moet worden. Denk hierbij aan het soort producten en de categorieën. Overzicht in de soorten thema’s zodat alles wat er verkocht gaat worden ergens bij past. Wanneer er later nieuwe producten bij kunnen, passen ze dus simpel in de bestaande structuur. Prettig voor jezelf, de bezoekers en voor Google!

Probleem: Duplicate content

Zeker bij een groot aantal producten (lees: duizenden) heb je snel ontzettend veel pagina’s in de webshop hangen. Ieder product heeft namelijk ook altijd een aparte productpagina. In bijna alle gevallen wordt dit automatisch geïmporteerd omdat het op mankracht een ellenlange klus is. SEO aspecten als titels en meta descriptions worden vaak automatisch gemaakt. Daarmee bespaar je veel tijd, maar op de lange termijn komt dit de SEO niet ten goede. Voor de bezoeker is het wellicht een minder groot probleem omdat deze meta descriptions niet lezen op een productpagina.

Oplossing: zelf aan de slag!

Een oplossing om duplicate content te voorkomen, is zelf productbeschrijvingen gaan schrijven. To be honest, dit is de enige oplossing. Je kunt overwegen om stagiairs in te schakelen of het uit te besteden aan een contentbureau. Het produceren van veel content kost nou eenmaal tijd.

Probleem: Broken links

Een ander probleem dat zich voordoet bij zoveel pagina’s zijn broken links. Veel pagina’s brengt vele routes in een website met de bijbehorende interne links. Het kan dus sneller voorkomen dat een bepaalde route doodloopt en een bezoeker op een broken link stuit. Een bekend voorbeeld van een broken link is wanneer een product verwijderd wordt uit het assortiment. Een URL moet dan veranderd worden in een redirect naar een andere pagina. Wanneer dit niet gebeurt, ontstaat er een 404 link. Rampzalig voor bezoekers, maar net zo min leuk voor Google.

Oplossing: redirects en herstellen

Uiteraard is de eerste stap het direct herstellen van de link bij een gewijzigde URL. Hiermee voorkom je al een groot aantal van de broken links. Niet ieder foutje kan voorkomen worden, waardoor een aantal ook handmatig moet worden aangepast. Een simpele ‘Broken link checker’ kan hier al een oplossing voor zijn. Je speurt met een simpele tool snel de kapotte links op.

Probleem: Een trage webshop

Een trage webshop werkt mensen op de zenuwen. Tegenwoordig gaat alles snel online, een trage webshop is dan ook al snel een afknapper. Een laadtijd van 18 seconden? De bezoeker is allang weg! Er zijn een aantal tools om de paginasnelheid van jouw website te meten, maar onze favoriet is de tool van Pingdom. Voer de pagina URL in, wacht even en vervolgens verschijnt de oplossing.

Oplossing: afbeeldingen en hosting

Er zijn veel oplossingen te vinden voor een trage webshop. De tool die hierboven is beschreven, geeft deze dan ook allemaal. Allereerst is het belangrijk om naar de hosting van jouw webshop te kijken. Zeker als starter wordt de hosting vaak gedeeld, maar bij een goed groeiende webshop (en omzet) is het slim om naar een dedicated server te kijken. Een andere veelvoorkomende oplossing is het verkleinen van afbeeldingen. Bij een webshop worden vaak veel afbeeldingen ingevoegd die een groot gedeelte van de ruimte innemen. Als deze verkleind zijn, wordt de webshop een stuk sneller.

Zeker een grote webshop is gevoelig voor dit soort problemen. Bij WEBBER interactief weten we hier alles van en adviseren we jullie graag vanaf het begin.

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *