Content wordt steeds belangrijker, maar hoe maak je die.

Goede content voor je website is van groot belang, maar hoe begin je hieraan?

Maak een plan

Om te beginnen is het belangrijk om een plan te maken. Wat is het doel, voor wie schrijf je de content, wat wil je precies vertellen (waar ben je goed in) en maak vooraf een planning. Een content kalender is voor de planning onmisbaar. Voor deze content kalender is het belangrijk een lijst te maken met onderwerpen. Wat zijn je producten of diensten, wat wil je je doelgroep nog meer vertellen. Luister naar je klanten en blijf op de hoogte van de marktontwikkelingen. Plan deze lijst met onderwerpen vooruit en vul deze gedurende het jaar (! jawel, maak een ruime planning) aan met incidentele content, bijvoorbeeld vanuit die specifieke vraag van je klant. Geef ook aan voor welk platform de content bedoeld is en pas je content daarop aan. Je doelgroep op Facebook is waarschijnlijk een andere dan je LinkedIn of Blog lezer.

Maak content op het juist niveau

Schrijf content die past bij je doelgroep. Dat kan dus voor LinkedIn een andere boodschap zijn welke ook andere content moet ontvangen. Ga daarnaast voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Beter een goed verhaal iedere maand dan een zwak artikel iedere week. Verder is het zinvol om af en toe ook een veel langer artikel te schrijven, dat is dan weer belangrijk voor de zoekmachine. Gebruik voor de content die je kwijt wil ook het juiste platform. Op welk platform is de doelgroep actief en schrijf je in de juiste “taal”. Gebruik eens wat vaker een emoji. 🙂 Een icon kan soms meer zeggen dan woorden.

Deel je tekst in

Naast wat je schrijft is de plek waar het staat in je verhaal ook belangrijk. Lezers “scannen” eerst je tekst. Koppen, tussenkoppen, interesse. Schrijf aantrekkelijk zodat de lezer geïnteresseerd blijft. Probeer verder je tekst zo in te delen dat je met het belangrijkste begint, in het midden de wat minder belangrijke zaken en aan het einde de minst belangrijke details. Een omgekeerde piramide als je het over het “gewicht” hebt wat je aan je content hangt. En zoals we hiervoor al aangaven, schrijf voor je doelgroep, spreek ze aan in hun eigen taal.

Zorg voor actie

Actie niet in de zin van beweging maar laat ze doen wat jij wil dat ze doen. Probeer je lezer te bewegen tot het klikken op die ene aanmeldknop, het doen van die bestelling. Conversie dus. Dit doe je door gebruik te maken van triggerwoorden, keywords zeg maar. Geef je lezer vertrouwen, voordeel, gemak of voldoe aan hun verlangen. “Download nu … en begin direct met …. Laat deze kans niet liggen … ontvang nu ook gratis tips om je doel te bereiken … etc.

Deel en laat je lezer je helpen

Wanneer de content staat en je verhaal is af dan ben je er nog niet. Je wil natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen je verhaal lezen. Spoor de lezer aan je verhaal te delen, social sharing opties, of neem je verhaal mee in je nieuwsbrief. Je kan ook een extract plaatsen op één van je socialmedia kanalen en doorlinken naar de gewenste pagina. Voordeel van het inzetten van een nieuwsbrief of een verwijzing vanuit bv. Facebook is dat je het ook goed meetbaar kan maken. Meten = weten. Voordeel daarvan weer is dat je kan gaan testen (en weer meten) zodat je content en de conversie steeds beter worden.

Toch niet zelf aan de slag willen om dat je je liever met je corebusiness bezighoudt? Wij vinden het superleuk om met jouw verhaal aan de slag te gaan. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *