gewoon bellen 040-2368010. we bijten, meestal, niet ;)

Core Web Vitals

Een snelle laadtijd en een soepele gebruikerservaring van een website; het was altijd al belangrijk maar nu gaat Google er websites ook op beoordelen. Core Web Vitals is de naam van een set meetmethoden die Google vanaf mei 2021 gaat gebruiken om websites te meten op de laadtijd (Largest Contentful Paint), interactie (First Input Delay) en visuele stabiliteit (Cumulative Layout Shifts).

Google Core Web Vitals score als ranking factor

Bij het beoordelen van de laadtijd, interactie en visuele stabiliteit krijgt elk onderdeel een eigen score. Deze scores gaan meetellen in de positie van een website in de zoekresultaten. Dus heb je een eigen website en ben je er serieus mee bezig, lees dan mee.

Objectieve score van de gebruikerservaring

Hoe je iets ervaart is heel persoonlijk. Wat traag kan aanvoelen voor jou kan snel aanvoelen voor een ander. Met het invoeren van de Core Web Vitals wil Google een objectieve score geven aan de gebruikerservaring. Wanneer een site goed scoort op de eerder genoemde pijlers, dan zou dat over het algemeen gezien de gebruikerservaring moeten verbeteren.

 

Geen vrijblijvende adviezen meer

Waar Google in het verleden voornamelijk naar de inhoud en het onderwerp van een pagina keek, wordt de focus nu steeds meer op de gebruikerservaring gelegd. Denk bijvoorbeeld aan een knop op de mobiele versie van een website. Deze knop moet groot genoeg zijn zodat alle formaten vingers de knop bewust kunnen aanraken zonder per ongeluk een naastgelegen knop aan te raken.

Deze adviezen worden al langere tijd gegeven en het mooie is dat je het advies gemakkelijk kan opvragen via Pagespeed Insights. De grote verandering is dat in mei 2021 het geen vrijblijvende adviezen meer zijn, maar dat de Core Web Vitals je positie in Google gaan bepalen.

Eerder in het artikel hadden we het over de laadtijd, interactiviteit en visuele stabiliteit. Hieronder leggen we uit wat daar precies mee wordt bedoeld en hoe we dit kunnen optimaliseren.

 

Verbeteren score Laadtijd (First Contentful Paint)

De FCP kijkt naar het grootste element dat in de viewport aanwezig is en hoe lang het duurt voordat deze helemaal is geladen. Dat moeten we even uitleggen. De viewport is het kader met alle content dat momenteel zichtbaar is voor de bezoeker. Dus de tekst en afbeeldingen die je op dit moment ziet staan in jouw viewport en de content waarvoor je moet scrollen om te lezen staat buiten je viewport.

Bij de FCP kijkt Google Core Web Vitals dus naar het grootste element dat momenteel voor de bezoeker zichtbaar is en meet hoe lang het duurt voordat deze is ingeladen. Een laadtijd onder de 2,5 seconden geeft een goede score terug. Tussen de 2,5 en 4 seconden is er ruimte voor verbetering en alles dat langer dan 4 seconden duurt kost punten.

Het verbeteren van de FCP kun je doen door afbeeldingen en video’s te comprimeren waardoor ze sneller laden. Ook kun je CSS en Javascript bestanden bundelen waardoor deze sneller worden geladen.

 

Verbeteren score Interactiviteit (First Input Delay)

Met FID meet Google Core Web Vitals hoe snel een pagina interactief wordt. Oftewel, hier wordt de tijd gemeten tussen een actie van de bezoeker en de reactie of output van de website. Hoe sneller de reactie van de site, hoe beter de score. Een trage reactie frustreert de bezoeker en kan bij bijvoorbeeld webshops ervoor zorgen dat bezoekers hun bestelling niet afronden.

Een goede FID score kun je bereiken door eerst de bestanden in te laden die de pagina interactief maken en daarna andere bestanden in te laden. Een tijd van 100 milliseconden of sneller voordat de pagina interactief wordt geeft een goede score. Bij 100 tot 300 ms wordt er aangeraden om verbeteringen door te voeren en langer dan 300 ms wordt gezien als een slechte gebruikerservaring.

 

Verbeteren score Visuele stabiliteit (Cumulative Layout Shifts)

Met CLS vraagt Google Core Web Vitals zich af hoe lang het duurt voordat een pagina visueel stabiel is. Stel je leest een tekst en de alinea’s verspringen een paar keer. Dat is erg irritant en dus een slechte gebruikerservaring.

Het verspringen kan komen, omdat bijvoorbeeld een afbeelding nog niet was ingeladen. Door elke afbeelding alvast een hoogte en breedte te geven, houd de rest van de content daar al rekening mee. De ruimte voor de afbeelding is alvast gereserveerd en verschijnt niet plotseling tussen de rest van de content die al meteen zichtbaar is.

Google Core Web Vitals gebruikt een formule om tot een objectief antwoord te komen of de CLS goed is. Wanneer minimaal 75% van de pagina’s een score van 0.1 of lager heeft, krijgt je site een goede score.

 

Waarom zit er verschil tussen de desktop en mobiele score?

Google berekend de scores voor desktop en mobiel los van elkaar. Google vertraagt de snelheid voor de mobiele test om zo het beste resultaat voor de meeste telefoons te simuleren. Met de huidige 4G en 5G netwerken merken wij het verschil niet meer met onze desktop/laptop, maar voor regio’s in de wereld kan dat anders liggen. Ook is de viewport, zoals hierboven uitgelegd, op je telefoon anders dan op een desktop. Daarnaast wordt er bij de mobiele test veel meer gekeken naar het besparen van data, door bijvoorbeeld de afbeeldingen in het juiste formaat weer te geven, zodat je niet te veel MB’s binnen hoeft te halen. Ook met het oog op het mobiele gebruik van websites is het belangrijk je mobiele score zo goed mogelijk te hebben!

 

Hulp nodig bij het verbeteren van de Google Core Web Vitals op jouw website?

Neem gerust contact met ons op, dan kijken wij met je mee naar eventuele verbeterpunten.

Of stel ons een vraag via het contactformulier. We bijten, meestal, niet.

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.