Het Facebook algoritme verandert!

Facebook heeft een vernieuwing doorgevoerd in het algoritme. Alles draait om relevantie! Lees in dit blog wat er is aangepast en hoe je daarop in kunt spelen met je contentstrategie.

Iedereen die zo nu en dan door zijn of haar tijdlijn scrolt, weet dat er regelmatig door bedrijven of pagina’s wordt gevraagd om anderen te taggen. “Wil je graag een nieuw bankstel winnen? Tag diegene met wie je er een avondje op wilt zitten”. Wat je ook veel ziet: “Tag iemand met de letter M in zijn naam en laat diegene trakteren op McDonalds”. Of een flauwe visual zoals deze hiernaast.

Maar, het wordt gedaan met een reden! Het werkt namelijk als een speer en de reacties met namen en tags stromen binnen. Hierdoor krijg je dus in relatief korte tijd veel bereik met een post. Helaas komt daar vanaf nu een einde aan. Facebook heeft namelijk haar algoritme aangepast!

Wat hebben ze precies veranderd?

Facebook treedt met de aanpassingen in de voetsporen van Google en gaat dus meer focussen op relevante content. Kwaliteit gaat vóór kwantiteit. Het letterlijk om tags, likes en reacties vragen, wordt dus bestraft en zal je minder bereik opleveren dan je misschien gewend bent. En sterker nog, dit geldt voor alle content die je verspreidt! Dus niet alleen die ene post. We begrijpen dat dat misschien even slikken is als je zelf content strateeg bent en deze tactiek wel eens gebruikt. De engagement bait die ze dus minder naar voren willen laten komen, heeft verschillende invalshoeken.

  • Vote baiting – Volgers laten stemmen door een ‘Like’ te geven
  • React baiting – Er wordt naar een specifieke actie gevraagd, zoals: “Like als je het er mee eens bent”
  • Share baiting – De welbekende “Deel & win” acties
  • Tag baiting – Tag je vrienden voor ..
  • Comment baiting – Vraag gebruikers om een reactie te geven in de comments.

En nu?

Het is geen grote verrassing dat Facebook met maatregelen komt. Zo veranderde ze in juni 2016 al dat updates van familie en vrienden voorrang krijgen op bedrijven updates. Authentieke content krijgt vanaf januari 2017 voorrang op copy paste berichten. Het geluk is echter dat de mensen die je berichten vanaf nu lezen, oprechter geïnteresseerd zijn. Eigenlijk moet je daar juist blij mee zijn! Speel met content dus meer in op de behoefte van de lezer, dan op de behoefte van de organisatie. Interactie als doel op zich is dus niet voldoende, het moet gaan om relevante interactie. Het uitwisselen van content, inspelen op vragen en betrokkenheid creëren bij de volgers.

Advies nodig?

Bel nu Mail nu

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *