Hoe bereik je de juiste doelgroep?

Tegenwoordig gebruikt iedereen het internet. Alle generaties zijn online terug te vinden. Natuurlijk kun je niet iedereen in een hokje stoppen. Toch zijn er bepaalde gedragingen die in de verschillende generaties in grote lijnen terug te vinden zijn. We hebben het dan natuurlijk over de grote meerderheid en niet over de uitzonderingen. Benieuwd hoe jij jouw specifieke doelgroep kunt bereiken en waar je ze kunt vinden? Lees dan zeker verder!

 

Generatie Z

Generatie Z is de jongste generatie. Deze generatie wordt ook wel digitieners genoemd. De digitieners zijn geboren tussen 2000 en 2015. Deze generatie kenmerkt zich doordat ze het opdoen van ervaringen heel belangrijk vinden. Dit wordt belangrijker gevonden dan het bezig van materiële spullen. Deze generatie is de eerste die geen tijd zonder internet heeft gekend. Dat heeft natuurlijk ook zijn uitwerking op de gedragingen binnen deze generatie. Mensen van generatie Z zijn zich erg bewust van hun online imago en ze besteden daar dan ook veel tijd en aandacht aan. Daarnaast ziet deze generatie het hebben van geld en succesvol zijn gelijk aan elkaar.

De jongeren van generatie Z brengen relatief gezien heel erg veel uren door op internet en social media. Daardoor is interactie en echtheid voor deze generatie heel belangrijk bij de beleving van een merk. Als je generatie Z dus wil bereiken kun je dat het beste doen via Instagram of Snapchat. Wat ook goed werkt is het inzetten van influencers. Wat belangrijk is om te weten is dat Generatie Z maar een aandachtsboog van 8 seconden heeft, veel korter dan voorgaande generaties. Bij het bereiken van deze generatie is dat dus erg belangrijk, denk bijvoorbeeld aan hoe lang je advertenties maximaal mogen duren.

Generatie Y

Een andere naam voor generatie Y is de millennials. Deze generatie is geboren tussen 1985 en 2000. Ook bij deze generatie ligt de nadruk vooral op ervaringen en niet zozeer op materiële spullen. Zeker bijzondere ervaringen worden door generatie Y als waardevol ervaren. Goede storytelling is bijvoorbeeld belangrijk voor de millennials. Generatie Y is met name te vinden op Instagram en Facebook. Wat wel heel belangrijk is als je generatie Y wil bereiken is branded content. Generatie Y geeft namelijk het vaakst aan zich te storen aan reclames online.

Generatie X en de pragmatische generatie

Deze twee generaties zijn geboren tussen 1955 en 1985. Waar deze generaties eerst nog minder actief waren op social media, zijn ze dat de laatste tijd wel steeds meer. Deze generaties zijn namelijk vooral actief op Facebook. In tegenstelling tot de jongere generaties nemen deze generaties uitgebreid de tijd om de tijdlijn te lezen en door te nemen. Snel de content scannen is er voor generatie X en de pragmatische generatie niet bij. Ook het gebruik van Pinterest lijkt onder deze generaties enorm toe te nemen. Dat komt mooi uit want sinds kort is het in Nederland ook mogelijk om te adverteren via Pinterest!

Babyboomers

De babyboomers zijn geboren tussen 1940 en 1955. In deze generatie is van alle generaties het meeste geld aanwezig. Daarnaast is de Nederlandse bevolking al een behoorlijke tijd aan het vergrijzen. Dat betekent dat deze groep steeds groter wordt. Dat kan interessant zijn voor jouw merk of winkel! Belangrijk om aan te denken is dat binnen deze generatie er weinig kennis is van de Engelse taal. Nederlandse advertenties zijn dus een must! Ook deze generatie maakt over het algemeen alleen gebruik van Facebook. Babyboomers nemen om te Facebooken ook uitgebreid de tijd!

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *