Bij Google AdWords worden zoekwoorden onderverdeeld in diverse zoektypen, we lichten toe welke.

Bij Google AdWords worden zoekwoorden onderverdeeld in diverse zoektypen. Je hebt hierdoor meer controle over welke zoekopdrachten de advertentie kunnen activeren. Met het zoektype wordt aangegeven hoe de zoekwoorden door Google AdWords worden geïnterpreteerd. Elk zoektype activeert op een andere manier de advertentie voor weergave na een zoekopdracht. Het is aan te raden om te starten met het zoektype ‘’breed zoeken’’ om de potentiële weergave van advertenties voor relevante zoekopdrachten te maximaliseren. Met het zoektermen rapport kun je bijhouden welke zoekwoord varianten je advertenties hebben geactiveerd. Het zoektermen rapport bevat een lijst met zoektermen die mensen hebben gebruikt voordat ze de advertentie zagen en daadwerkelijk erop hebben geklikt. Met behulp van dit rapport kun je zoekwoorden verfijnen zodat de advertentie alleen wordt weergegeven bij de juiste zoekopdrachten. Voor een effectieve advertentiecampagne is het aan te raden om twee of meer zoektypen voor zoekwoorden te gebruiken. De verschillende zoekwoord typen zijn:

  • Breed zoeken – Wanneer dit zoektype wordt geselecteerd geef je aan dat AdWords de advertentie op alle relevante zoektermen gebaseerd op het opgegeven zoekwoord kan vertonen. Dus ook varianten van het zoekwoord. Zo kunnen meer bezoekers naar de website worden getrokken, hoef je minder tijd te besteden aan het samenstellen van zoekwoordenlijsten en kan het budget vooral worden besteed aan zoekwoorden die effect hebben. Dit zoektype wordt standaard aan al de zoekwoorden toegewezen als er geen ander zoektype wordt opgegeven. Je geeft ‘’breed zoeken’’ aan door een zoekwoord in te typen zonder haakjes of aanhalingstekens.
  • Modifier voor breed zoeken – Met de modifier voor breed zoeken kan er meer controle worden verkregen over het breed zoeken. Er kan worden aangegeven dat bepaalde brede zoekwoorden of sterk gerelateerde termen aanwezig moeten zijn om de advertentie te activeren. Je kunt zoekopdrachten targeten die ten minste één van de zoekwoorden bevatten. Hierdoor kan de relevantie van het verkeer worden vergroot en daarmee ook je klikfrequentie (CTR) en conversiepercentages. Dit zoektype geef je aan door een + teken voor het zoekwoord te zetten.
  • Zoeken op woordgroep – Advertenties worden weergegeven voor zoekopdrachten die een woordgroep of sterk gelijkende varianten van die woordgroep zijn. Het opgegeven zoekwoord moet voorkomen in de ingetikte zoektermen. Met zoeken op woordgroep kan er nauwkeurig worden bepaald of de advertentie al dan niet wordt weergegeven op basis van de mate van overeenkomst tussen het zoekwoord en de zoekterm van een gebruiker. Je kunt meer klanten bereiken, terwijl advertenties nog steeds worden weergegeven aan klanten die waarschijnlijk op zoek zijn naar jouw product of service. Wanneer aan een zoekwoord dit zoektype wilt koppelen plaats je deze tussen ‘’…..’’.
  • Exact zoeken – Hierbij wordt de advertentie weergegeven wanneer er uitsluitend wordt gezocht naar je exacte zoekwoord of naar sterk gelijkende varianten van dit exacte zoekwoord zonder extra woorden vóór, na of binnen het zoekwoord. Dit zoektype geeft het meeste controle over wie de advertentie te zien krijgen en die kan leiden tot een hogere klikfrequentie (CTR). Dit komt doordat advertentie worden getoond aan mensen die in hun zoekopdracht termen gebruiken die vrijwel geheel overeenkomen met het betreffende product of service. Je geeft een exact zoekwoord op tussen [….].
  • Uitsluitingswoord – Met uitsluitingswoorden kan er worden aangegeven welke termen je wilt uitsluiten voor je campagne, zodat alleen de zoekwoorden worden gebruikt die als belangrijk worden bevonden. Let vooral op zoektermen die vergelijkbaar zijn met de zoekwoorden, maar waarmee gebruikers duidelijk naar andere producten of services zoeken. De uitsluitingswoorden worden aangegeven door een – teken voor het woord te plaatsen.
Terug naar overzicht