Het belang van een passende tone of voice

Het belang van een goede, scherpe en pakkende tone of voice? We leggen het je uit!

Geachte relatie. Hoi Sandra! Goedemorgen meneer De Jong. Verschillende manieren om dezelfde boodschap over te brengen. De tone of voice van een merk laat zien hoe je iets zegt. Hoe iets klinkt is namelijk nog bepalender voor de merkbeleving dan hoe het eruitziet.

Merktaal

Kijk eens kritisch naar de taal van je merk. Zijn productomschrijvingen of openingszinnen typerend voor jouw merk? Herkennen lezers bepaalde woorden en zinnen? En hoe doen concurrenten dat? Met een tone of voice geef je je merk persoonlijkheid. De kernwaarden van je organisatie komen immers ook terug in een tone of voice. Richt je je op het hoger segment? Dan heb je waarschijnlijk een ander taalgebruik dan dat je je op jongeren richt.

Concurrentie

Naast merkbeleving is het ook de concurrentie die je voor kunt blijven met taal. Schets herkenbare situaties voor je doelgroep en richt je daarop met teksten. Een bekend en duidelijk voorbeeld is de reisorganisatie ‘Eliza was here’. Eliza is namelijk het mysterieuze merkpersonage, de ik-figuur in alle communicatie die overal naartoe gaat. Ieder strandje, terrasje en hotel wordt bezocht door haar. Super krachtig!

Positiviteit

Een positieve klant is natuurlijk belangrijk, het levert positieve reacties op en wie weet meer opdrachten. Je wilt niet alleen positieve klantervaringen als iemand een pakketje bestelt, maar ook bijvoorbeeld als de tarieven omhoog gaan. Als dat lukt, worden je klanten pas echt ambassadeurs van je merk. En hoe je dat bereikt? Door helder en passend te communiceren!

Zo kunnen we nog wel 10 redenen meer geven, om te focussen op een passende tone of voice. Maar dat gaan we nu niet doen. Wil je toch meer informatie? Geef ons dan een belletje op: 040 236 8010

 

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *