Op naar Magento 2!

Het duurt nog even, maar in november 2018 trekt Magento 1 de stekker eruit. Alle huidige Magento shops dienen dan dus op Magento 2 te draaien. Maar wat houdt deze overstap in? En vooral: waar moet je mee beginnen?

Nou, dat is niet zo moeilijk. Begin bij het begin! Het lijkt misschien leuker om aan het einde te beginnen want dan zie je meteen een gloednieuwe webshop voor je. Maar zoals bij iedere verbouwing, heb je ook bij deze een plan nodig. Wij leggen je uit hoe je te werk gaat.

Wat is Magento 2?

Een belangrijk feitje vooraf (en knoop dit goed in je oren!) is dat Magento 2 absoluut niet Magento 1 is. Het is dus niet mogelijk om letterlijk te kopiëren, verschuiven of te hergebruiken. Het is ook geen update. Het is echt een helemaal nieuwe, superdeluxe shop. Het maatwerk dat je hebt gemaakt voor Magento 1 is niet helemaal weggegooid hoor. Voor de back-end kan in veel gevallen de business logic van de producten worden overgenomen; deze dient dan enkel in een nieuw jasje te worden gestoken.

 

En front-end dan?

Tsja, dat is inderdaad een ander verhaal. Het hele concept van Magento is vergelijkbaar, maar de codes zijn in z’n geheel veranderd. De infrastructuur is anders, er zijn nieuwe layers met JavaScript-componenten en de structuur van de code is veranderd. Een front-endcode uit Magento 1 kan dus niet worden overgenomen naar Magento 2 en dient opnieuw geschreven te worden.

Niet getreurd, er is ook goed nieuws. In Magento 2 front-end is namelijk een Full Page Cache gebouwd. Hierdoor stijgt de performance van de shop, iets dat in Magento 1 custom werd gedaan. Het zit er nu standaard in! Ideaal toch? Hiermee ben je als ontwikkelaar genoodzaakt rekening te houden tijdens het bouwen van de modules en/of extensies. Doe je dit niet? Extensies die de Full Page Cache omzeilen, worden niet toegelaten in de Magento Extensie Shop.  Let hier dus op!

Split it up

Door het hele proces in stukjes te hakken, lijkt de klus een stuk makkelijk te klaren. Beslis welke modules je wilt behouden uit Magento 1, dan kun je alvast beginnen met de ongebruikte stukjes code en extensies te verwijderen. Het volgende dat je moet doen, is opschrijven wat je in de nieuwe shop wilt: features, wensen, ideeën lijstjes, sheets, kolommen, brainstorm erop los! Doe wat voor jou het beste werkt. Maak daarna een verdeling: must-haves, need-to-haves en nice-to-haves. Must-haves zijn uiteraard dingen die niet gemist kunnen worden, denk aan bepaalde technieken zodat een order geplaatst kan worden en betalingen kunnen plaatsvinden. Needs-to-have zijn de aspecten die de webshop onderscheidend maken, dus een eigen thema of een blog. De nice-to-have zijn alle overige functies die waardevol zijn, maar de shop valt of staat niet als ze ontbreken.

Magento 2 heeft veel leuke opties en mogelijkheden, zorg dus dat je op de hoogte bent wanneer je een wishlist maakt.

Het development

Verdeel het development in drie stappen: proof of concept, MVP en de verbeterfase. Bij gevonden bugs is het namelijk makkelijker om te linken aan de oorzaak, test dus de shop intensief. Dit scheelt natuurlijk tijd, en dus geld. Begin nooit aan de volgende fase, wanneer er nog bugs open staan. Dit zorgt eigenlijk alleen maar voor chaos.

De eerste fase: proof of concept

De eerste fase van het development project is het bouwen van de must-haves die gelden voor een Magento 2-shop. Je bouwt een werkende shop, met het standaard Luma-thema, en daarbij betaalmogelijkheden, verzendmethodes, tax rules, connecties en alles wat verder broodnodig is. In feite kan de klant – als dit onderdeel klaar is – dus iets kopen. Daarnaast is dit een goed moment om wat testdata te importeren en ‘echte’ producten toe te voegen en te testen.

MVP – go live!

In deze fase, MVP (staat voor Minimum Viable Product), wordt de shop volledig omgezet naar jouw brand. Het thema, features, data en content worden toegevoegd! Er zijn voor Magento 2 een aantal nieuwe, mooie thema’s ontwikkeld die je kunt inzetten als je niet teveel tijd in een gecustomizde website wilt steken. Let wel op dat het thema past bij je wensen, anders verbouw je alsnog een heel thema. Het einde van deze fase is de live gang! Het moment om de champagne open te trekken en te proosten bij de eerste orders die binnen komen.

Verbetering!

Nadat de webshop live is gegaan, is het tijd om te gaan verbeteren. Een lijstje maken van bugs, wensen vanuit marketing, customer care en andere teamleden die dagelijks met de shop werken. Vervolgens ga je deze wensen verwerken totdat de shop werkt, zoals je graag wilt. Een verbeterfase blijft in feite eeuwig duren. Nieuwe technieken of mogelijkheden zijn namelijk ook van alle tijden, waardoor het belangrijk is dit goed bij te houden.

Zorg dus voor een goede, haalbare planning! Dan is het absoluut mogelijk om binnen een kort tijdsbestek de overstap van Magento 1 naar Magento 2 te maken, en houd je tijd (en geld!) over voor andere dingen. We helpen je graag hiermee!

Bel nu Mail nu

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *