Search Engine Optimization

De gebruiker centraal stellen en het woord relevantie in alles terug laten komen. Dat is denk ik hoe Google kijkt naar SEO op dit moment. Hoe beter de gebruikerservaring, hoe hoger de ranking!

Eén ding is zeker op het World Wide Web. Het is een continu aanhoudend proces van veranderingen. Daaraan gekoppeld geldt dit ook voor zoekmachineoptimalisatie, ook wel genoemd SEO (Search Engine Optimization). De (online) marketeers worden telkens gevoed met uitdagingen om zo hoog mogelijk te scoren in de zoekmachines.

De belangrijkste zoekmachine voor ons land is Google. Kijk maar eens naar hun marktaandeel. (3e kwartaal 2015).

  • Desktop: 93,52%
  • Smartphone: 97,87%
  • Tablet: 97,22%
    Bron: PureIM

Het doel van Google is om haar gebruikers, op basis van ingegeven zoekwoorden, resultaten te laten zien die:

  • relevant zijn
  • hoog van kwaliteit zijn

Is SEO moeilijk te begrijpen? Dat denk ik niet. Er moet wel een flinke berg werk verzet worden en je moet rekening houden met veel factoren. Denk hierbij aan het maken van content en het design van je website en/of webshop. Dit design, bijvoorbeeld, dient gebaseerd te zijn op gebruiksgemak (User Experience). Vergeet ook niet de veiligheid en maak gebruik van betrouwbare technische aspecten. Niet geheel onbelangrijk, eigenlijk steeds belangrijker, denk eraan dat je website mobiel vriendelijk is. Dit is belangrijk voor de gebruiker, maar zeker ook voor de zoekmachine.

Goede SEO Technieken: Simpel gezegd begint SEO met het bouwen van een website of webshop die geïndexeerd en “begrepen” wordt door zoekmachines gecombineerd met gebruikerservaring. Dat Google zelf SEO omarmt, blijkt wel uit de SEO startersguide die ze zelf hebben uitgebracht. Wat zijn de basiselementen die je nodig hebt voor goede SEO?

  • Zorg dat je website voldoet aan de Google Richtlijnen voor Webmasters.
  • Wellicht overbodig te noemen, maar heel belangrijk: correcte grammatica en spelling.
  • Zorg voor een wervende ‘description metatag’ tekst. De zoekmachine Google toont deze tag vaak in de zoekresultaten onder de titel. Een wervende tag zal ertoe bijdragen dat er eerder op je website link geklikt wordt, wat resulteert in meer bezoekers.
  • Gebruik je belangrijkste trefwoorden in het begin van je content (tekst).
  • Is je website geschikt voor mobiel? (Test het hier).
  • Is de websitepagina snel genoeg? (Test het hier).
  • Maak de inhoud van de pagina relevant, stuur daarbij op je doelen en zorg ervoor dat alles makkelijk te lezen is.

Content: In het huidige tijdperk kan SEO niet zonder content marketing en andersom. Belangrijk is het samenspel tussen kwalitatieve content, gebruik van trefwoorden en inzicht of je de juiste klanten trekt met je visie. Je wilt de juiste content aan de juiste mensen laten zien wat uiteindelijk bijdraagt aan je online doelstellingen. Als laatste voor nu wil ik het belang van video voor SEO aanstippen. Dit wordt groter en groter, met name door Facebook.

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *