Trends voor 2018!
2018 is in aantocht! WEBBER zet de trends voor marketing voor je bij elkaar in één blog.
Het is inmiddels half november, oftewel we gaan richting 2018! 2017 was een jaar waarin veel ontwikkeld is, de focus is en blijft relevante content voor online marketing. Maar er komt meer aan. Check hier alvast de (voorspelde) trends voor 2018.
Een aantal feitelijke constateringen die als basis dienen voor de nieuwe trends, zijn:
- De traditionele advertentie budgetten verschuiven meer en meer naar kwalitatieve content marketing.
- Enkel de écht unieke, consistente en verslavende content springt er nog bovenuit.
- Een toename van eigen diensten/producten door content-marketing is vaak voldoende voor de meeste bedrijven, maar ze kunnen wel degelijk van de grootheden leren.
- Er is een enorm overaanbod aan middelmatige content van blogs, vlogs, posts, podcasts en infographics.
Trend 1: Een overaanbod aan content
Steeds meer organisaties ontdekken de kracht van content-marketing, waardoor er de komende jaren een enorm overaanbod dreigt. Nederland volgt in dat opzicht de trend in de Verenigde Staten. Vragen die volgen zijn:
- Blijft onze content nog wel vindbaar in de zee van informatie?
- Wat is een niche met beperkte concurrentie?
- Hoe zorgen we voor onderscheidende content?
- Wegen de kosten nog wel op tegen het resultaat?
Trend 2: Promotie van content wordt lastiger
Content kun je (gratis) promoten via sociale kanalen en Google. Vooral op Facebook klagen marketeers over de afname van het organische bereik. Waar tegenwoordig steeds meer adverteerders voor kiezen is ‘branded content’, ook wel ‘native advertising’. Daarbij produceren adverteerders waardevolle content voor hun doelgroep en kopen gelijk het benodigde bereik.
Trend 3: Op naar hoogwaardige contentcreatie
De kwaliteit van content wordt steeds hoger en hoger. Bedrijven beseffen hoe belangrijk dit is, waardoor de kwaliteit van content alsmaar hoger wordt. Ga hier dus in mee met de content voor jouw bedrijf, wanneer je niet achter wil raken. Het gaat dan ook meer om kwaliteit dan kwantiteit. Veel content betekent niet per se goed. Schrijf minder, maar beter!
Trend 4: Bij kwalitatieve content hoort kwalitatieve data!
Een strategie voor je content is een must. Verzamel relevante data over de bezoekers van de website. Dus waarom bezoeken ze je site, hoe willen ze aangesproken worden, wie is de mens achter de leer? Probeer erachter te komen en stel daar je content op in met een contentstrategie. Vaak beginnen partijen zomaar met schrijven, zonder na te denken.
Trend 5: Visualisatie van content
Niet alleen het schrijven van content is belangrijk, zorg dat de content ook gezien wordt. Een mooie infographic maakt het bijvoorbeeld al makkelijker om iets over te brengen dan enkel tekst. Het zoeken en/of maken van goede visualisaties zorgt ervoor dat je boodschap sneller opvalt.
Trend 6: Actie reactie
Actie houdt de lezer scherp! Zorg dat je ze mee op reis neemt met de dingen die je met het bedrijf doet. Het hoeft niet perfect te zijn, maar het is belangrijk dat de lezer een kijkje achter de schermen krijgt. Zo krijg je authentieke content waarbij je ook steeds meer te maken krijgt met (live) video voor je content-marketing. Je ziet het op Instagram, maar ook op Facebook en Snapchat. Blijf niet achter!
2018 wordt hard werken om bereik en engagement los te krijgen op een organische manier. Maar met frisse energie en creaties moet dat zeker goed komen!
Reageren?
Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.