Duurzame content

Duurzame content! Wat moet je allemaal weten en nog belangrijker; hoe realiseer je duurzame content voor jouw organisatie? Lees het hier!

Bij duurzaam denken we al snel aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, groene energie, het milieu en andere vergelijkbare termen. Maar ook content kan duurzaam zijn! Hè? Maar hoe dan?! Duurzame content is content die na één of twee jaar nog steeds relevant is. Zie het als een boek dat je kunt lezen en een jaar later weer terugpakt. Hieraan gelijk staat het feit dat content relevant moet zijn én blijven. Pas dan behoudt het zijn waarde.

De waarde van goede communicatie

Bepaalde behoeftes zijn van alle tijden, consumenten zoeken naar antwoorden en oplossingen op vragen. Door de klant een antwoord te bieden op de vragen die ze stellen, geef je dus de informatie die ze zoeken. Maar, wat is daar dan duurzaam aan? Nou, het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat deze content ook goed en relevant blijft! Dus stel je geeft antwoord op een aantal social media vraagstukken in een blogbericht, maar het algoritme van Facebook verandert, dan is het slim om het blog te herschrijven. Zo zorg je ervoor dat de blog relevant blijft en niet veroudert. Dit kost veel tijd, en ook bij ons wil dit er nog wel eens bij inschieten, maar het is wel enorm belangrijk.

Definitie van duurzame content

De definitie van duurzame content is: alle visuele, tekstuele en auditieve content die door een organisatie gecreëerd wordt om aan de behoefte van de doelgroep te voldoen (bron: Frankwatching). Door duurzame content in te zetten, bouw je ook een duurzame relatie op met de klant. Denk niet alleen aan tekst over een onderwerp maar voeg ook filmpjes toe, een infographic, pakkende afbeeldingen of andere vormen van content. Dat maakt het relevant en tijdloos. Een ander onderwerp dat er bij past? Zorg dat ze elkaar dan mooi aanvullen in de contentvorm. Een van de meest effectieve manieren om content duurzaam te maken, is objectieve informatie te geven aan de vragen die de doelgroep stelt.

Stel de volgende vragen om te checken of iets duurzame content is:

  • Geeft de content gehoor aan de behoeften van de consument?
  • Is de content geïntegreerd in de mediamix?
  • Is de content gebaseerd op kennisdeling?
  • Is de content blijvend relevant?

Is het antwoord ja op alle vier de vragen? Dan kun je ervan uitgaan dat de content waarde behoudend is.

De voordelen!

Ja, dat is natuurlijk ook wel handig om je baas te overtuigen om duurzame content in te zetten. Kort en bondig uitgelegd, zijn dit de voordelen die meespelen bij duurzame content:

  • Met de inzet van duurzame content wordt de online autoriteit waarde van je merk groter.
  • Het schept een vertrouwensband met de doelgroep. Ze zien dat je antwoord geeft op de vragen die ze hebben.
  • Het maakt je vindbaar en zichtbaar voor de doelgroep.
  • Google hecht veel waarde aan relevante content, het verbetert dus je vindbaarheid.
  • Tijdloze informatie blijft altijd nuttig voor de doelgroep!

 

Overtuigd van het belang van duurzame content? Bij WEBBER helpen we je graag verder met het schrijven en ontwikkelen van duurzame content.

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *