gewoon bellen 040-2368010. we bijten, meestal, niet ;)

“Running in circles?”

Website

Dit is een lastige vraag om antwoord op te geven, dit hangt namelijk van veel verschillende dingen af. Er wordt altijd een planning gemaakt wanneer we de website live willen hebben. Wel hebben meerdere factoren hier invloed op, zoals hoelang het design duurt voordat die ook goedgekeurd is door de opdrachtgever. Hierbij zit er wel een groot verschil in hoe groot de website moet worden. Maar bij maatwerk kun je ongeveer van 3-6 maanden uitgaan.

Daar zit veel verschil in, denk hierbij aan wat er allemaal mogelijk moet zijn op de website en hoeveel tijd hierin gaat zitten. Een duidelijke prijsindicatie geven kan eigenlijk niet, zonder informatie. Toch benieuwd wat je bij WEBBER interactief kwijt bent aan een website? Neem dan gerust contact met ons op en wij maken een vrijblijvende indicatie voor je!

WordPress plugins zijn kleine stukjes software die de functionaliteit van je WordPress site verder uitbreiden. Omdat elke WordPress gebruiker andere behoeftes en wensen heeft, zijn deze functionaliteiten niet in de kern van WordPress inbegrepen.

 

Er is werkelijk overal een plugin voor te vinden: plugins die comment span voorkomen, plugins waarmee je Google Maps in je WordPress website kunt integreren enz.

Wanneer het nodig is maken we gebruik van WordPress plugins. Dit houdt in dat je extra functionaliteit kan toevoegen aan je WordPress website. Bijvoorbeeld voor de inhoud of opmaak.

Ja, dit is zeker mogelijk. Als je na een bepaalde tijd toch iets wil toevoegen of uitbreiden is hier de mogelijkheid voor.

Ja dat kunnen we bij WEBBER interactief zeker! Je kunt hiervoor altijd gebruik maken van de gratis website check die we aanbieden. Zo kun je overzichtelijk zien wat er nog ontbreekt en aangepast moet worden.

Ja, dat is mogelijk. Wij kunnen de social media icoontjes op de webshop plaatsen en die verwijzen dan weer door naar het social media-account.

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization (ook wel zoekmachine-optimalisatie). Dit is een verzamelnaam voor alle processen die meewerken aan het organisch hoog scoren van een webpagina in zoekmachines.

Zoekmachine optimalisatie, ook bekend onder de afkorting SEO (search engine optimization), is het optimaliseren van een website om de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google te verbeteren. De website stijgt dankzij de zoekmachine optimalisatie in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van Google.

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit houdt alles in wat te maken heeft met het beter vindbaar zijn van de website via zoekmachines als Google, Bing en Yahoo.

Het is belangrijk om te weten dat ruim 92% van de Nederlanders eerst naar Google gaan om iets op te zoeken. Het is dus van groot belang om goed vindbaar te zijn in deze zoekmachine. Daarnaast kijkt 95% van de “zoekende” slechts naar de eerste pagina van Google. Er wordt zelden doorgeklikt naar de tweede pagina. Denk bij jezelf maar na, dit doe jij toch ook? Een hogere ranking in Google draagt dus voor een groot deel bij aan de vindbaarheid van je website en organisatie.

Tijdens het ontwikkelen van een website wordt er standaard rekening gehouden met de indexeerbaarheid. Zo zullen belangrijke stukken content in zogenaamde heading tags (H1, H2, H3 enz.) opgenomen worden in de broncode en is er de mogelijkheid om in het content management systeem een pakkende titel en beschrijving in te voeren. Om echt doelgroep/branche specifieke strategieën door te voeren, kunnen we in samenspraak met Haarman Internet Marketing een voorstel op maat doen.

Google is veruit de grootste zoekmachine in Nederland met een marktaandeel van 92%. Het zal je verbazen, maar YouTube is de op één na grootste zoekmachine in Nederland. Met een aandeel van bijna 4%!

Het SEO optimaliseren van je website is een doorlopend proces. De zoekmachines moeten de kans krijgen om jouw SEO geoptimaliseerde pagina (opnieuw) te indexeren en dat kost nu eenmaal even tijd. Wanneer je kleine aanpassingen gedaan hebt, zullen deze sneller worden opgepakt, de grote kunnen soms maanden duren. Een goede SEO optimalisatie zal na ongeveer drie of vier maanden zijn vruchten afwerpen.

Dit vragen vele mensen zich af, omdat dit een tijdrovende bezigheid is en echt leuk wordt het ook niet door iedereen gevonden. Maar of dit nog belangrijk is? Zeker wel, door een actieve blog bij te houden op je website zien bezoekers dat je actief bezig bent. Daarnaast zorgen de uiteenlopende blogonderwerpen voor een goede manier om te ranken op verschillende zoekwoorden. Ook de robots van Google zien dat je actief bent en dat draagt bij tot je ranking en vindbaarheid. Dus de vraag of je moet gaan bloggen? Ja écht wel!

Afbeeldingen hebben wel zeker invloed op je zoekresultaten. In een afbeelding wordt er een naam en een alt-tekst (ook wel alt-tags genoemd) meegegeven. ALT-teksten worden ingevuld als titel van een afbeelding en geven een samenvatting van wat er te zien is op de afbeelding. Google kan hierdoor een afbeelding lezen en ziet dat deze relevant is. Let hierbij wel op dat de afbeeldingen niet te groot zijn!

Ja, dit komt helaas ook wel is voor. Dit kan te maken hebben met verschillende factoren. Bijvoorbeeld een Google Update, een aanpassing in je website of door een Google penalty. Een Google Penalty houdt in dat je gestraft wordt door Google.   Ook kan het zijn dat een bepaald onderwerp ineens heel populair wordt en er ineens veel over geschreven wordt.

Design

In het CMS kun je vrijwel alle content zelf plaatsen en aanpassen. We bouwen de templates op zo’n manier dat je zelf niet veel hoeft na te denken over hoe het er aan de voorkant uitziet. In sommige gevallen is het wel handig dat je wat meer vrijheid krijgt in de vormgeving. We maken dan ook regelmatig bepaalde afbeeldingen, kleuren, layout en letteropmaak wel beheerbaar.

Grafisch ontwerpen is het visueel vormgeven van ideeën in verschillende media, zowel online als offline, met als doel om mensen iets mee te delen of te laten zien.

Responsive webdesign is de manier waarop websites zich aanpassen op verschillende apparaten. Denk aan laptops, tablets en mobiele telefoons. De content past zich aan het schermformaat aan.

Prototyping

Een prototype is een eerste aanzet van een design en gewenste functionaliteiten. Prototypen is een belangrijke fase waaruit moet blijken of klant en opdrachtgever op één lijn zitten. Wanneer alle wensen zijn vertaald naar een grove schets, dan pas zal de volgende fase in gang treden, namelijk ontwerpen.

Een klikmodel is een klikbaar eerste concept van de structuur van je website. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel/welke pagina’s er terug gaan komen en wat er gebeurt als je op een bepaalde button klikt in je website. Hierin kunnen we dan nog aanpassingen doorvoeren zodat de structuur beter wordt en is alles duidelijk voor zowel de klant als voor ons.

Voor het maken van prototypes voor websites gebruiken we het programma Axure RP. Je ontvangt van ons een linkje zoals http://hocyq0.axshare.com/#p=home. Hier zie je heel toevallig het prototype van de website die je nu voor je hebt. Zoals je ziet, is het niet de mooiste weergave van de website. Het is puur om functionaliteit te definiëren en vanuit mobile first gedachte prioriteit te geven aan de onderdelen.

Je hebt veel verschillende prototypes in alle soorten en maten. Je kan prototypes uitwerken op papier, je kan je prototype digitaal uitwerken met behulp van je design tools of kan je zelfs werkende prototypes uitwerken dankzij prototyping tools. Bij WEBBER interactief maken we gebruik van Alure, omdat we dan goed kunnen laten zien hoe de website gemaakt zal worden.

Webshops

Meestal wordt er gebruik gemaakt van Payment Service Providers in Nederland. Het biedt online verkopers meerdere manieren om betalingen te regelen. Er zijn meerdere betaalmethodes beschikbaar waaronder de belangrijkste: iDEAL. De tarieven voor iDEAL behoren tot de goedkoopste in de markt. Er zijn een groot aantal Plug-ins en API’s beschikbaar voor een eenvoudige implementatie in webshops.

Het systeem dat we gebruiken voor een webshop is afhankelijk van de functionaliteit / de doelen. Wat simpelere webshops met weinig product-opties of een beperkt aanbod bouwen we in WordPress met behulp van de plugin WooCommerce. Als de webshop wat robuuster van functionaliteit gaat worden, dankzij het omvangrijke aanbod, complexe filtering of meertaligheid, bouwen we deze in het systeem Magento.

Ja, wij maken voor webshops ook zeker een responsive (web)design. Responsive webdesign is de manier waarop websites zich aanpassen op verschillende apparaten. Wij zorgen ervoor als jouw webshop wordt opgezocht op een laptop, smartphone, tablet dat de content zich aan past aan het schermformaat.

Bij WEBBER interactief is dat zeker mogelijk. We maken samen met jou maar al te graag een website en webshop.

Ja, dat is mogelijk. Wij kunnen de social media icoontjes op de webshop plaatsen en die verwijzen dan weer door naar het social media-account.

Hosting

Hosting wast betekent dat nu eigenlijk? Hosting is wat een hosting provider aan online ruimte beschikbaar stelt aan zijn klanten. Deze ruimte kun je dan gebruiken om een website, een webshop of andere bestanden via een domeinnaam op internet bereikbaar te maken. Iedere website is verschillend. Verschillend op het gebied van vormgeving, grootte en technische eisen. Daarom biedt een hosting provider verschillende soorten pakketten aan, afhankelijk van de eisen en wensen van de klant.

Zodra je jouw eigen website en een passend e-mailadres wilt aanmaken heb je een hostingpakket nodig. De voorwaarde hiervoor is een domeinnaam.

Er zijn veel verschillende soorten hosting beschikbaar, zoals:
– Shared hosting
– WordPress hosting
– Dedicated hosting
– Virtual Private Server (VPS)

Wat voor hosting pakket je nodig hebt, is afhankelijk van het aantal bezoekers, de ruimte die je websitebestanden zoals afbeeldingen en databases in beslag nemen. Als je geen idee hebt kun je altijd eerst contact met ons opnemen of het door ons laten regelen bij onze hosting partij. Mocht je het zelf willen regelen dan kun je bij de meeste hosting partijen vaak klein beginnen en als het nodig is later zonder moeite upgraden.

Dat zou kunnen en is in sommige omstandigheden onvermijdelijk, maar we doen het liever niet. Om moeilijk op te sporen foutmeldingen te voorkomen, zouden de instellingen van de live omgeving precies hetzelfde moeten zijn als die van de ontwikkel omgeving. Het beste is natuurlijk als de hosting van -live- en -ontwikkel- bij één en dezelfde hostingpartij ondergebracht zijn. De partij waarmee wij samenwerken is Superior. Het grote voordeel is dat we in principe geen onvoorziene problemen tegen gaan komen voor wat betreft instellingen van de server. We kennen de mensen van Superior persoonlijk, dus als er wat is, kunnen wij rechtstreeks contact opnemen en lossen we problemen meteen op zonder daarvoor een ‘nummertje’ te trekken en wachten totdat er een support-ticket in behandeling wordt genomen zoals dat bij veel hosting partijen de gang van zaken is.

Bij Superior kunnen we afhankelijk van de omvang, het aantal bezoekers en jouw persoonlijke voorkeur een pakket aanmaken voor hosting en/of e-mail.

FTP is een afkorting voor File Transfer Protocol. Je kan FTP gebruiken om bestanden uit te wisselen tussen je computer en de server waar de bestanden staan van de website.

Technisch onderhoud

De website zal binnenkort in brand vliegen. Nee, we raden echter wel aan om met regelmaat onderhoud te plegen. Het content management systeem WordPress komt ongeveer elk kwartaal met een update, en bijna elke 2 maanden met een update ten behoeve van de veiligheid. Veel updates gaan tegenwoordig automatisch, maar ook de plugins komen regelmatig met (veiligheids) updates. Wij updaten deze altijd eerst in de ontwikkeling omgeving en kijken of alles goed gaat, vervolgens durven we die stappen ook aan in de live omgeving. Zonder regelmatig onderhoud loop je meer risico om gehackt te worden. Het kan dan voorkomen dat er in willekeurige pagina’s zomaar reclame staat over viagra, bruidskleding of dat gebruikers na het klikken op een linkje naar 18+ websites door worden gestuurd… De website genezen van zulke epidemische hacks kost meer tijd dan af en toe de boel even bij te werken.

Wanneer je een pakket bij ons hebt afgenomen, wordt jouw website/webshop regelmatig door één van onze developers gecontroleerd op bovenstaande dingen (vraag: Wat hoort er bij website onderhoud?).

Nadat ze dit gedaan hebben, krijg je netjes een e-mail wat er allemaal is bijgewerkt op de website.

Mocht je geen maandelijks onderhoud willen, maar is er wel technisch onderhoud aan de site nodig, is dit natuurlijk ook altijd in overleg mogelijk.

  • Plugins worden bijgewerkt naar de nieuwste versie
  • Beveiliging van de site en de server worden gecontroleerd op de laatste bekende bugs
  • Afbeeldingen worden geoptimaliseerd t.b.v. serverruimte en laadtijd van de website
  • Er worden periodieke backups gemaakt van bestanden en de database (waar je content staat)

SEA

SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’, ook wel zoekmachine adverteren genoemd.

Google Ads is het advertentieprogramma van de grootste zoekmachine Google. Door hier gebruik van te maken adverteer je op zoektermen, wat betekent dat je advertentie alleen gezien wordt door internetgebruikers die al naar jouw product of dienst op zoek zijn. Er zijn veel verschillende advertentiecampagnes waaruit je een keuze kan maken. Deze worden dan in het Google Zoeknetwerk (boven de zoekresultaten) of het Google Display Netwerk (alle andere Google websites en partners) geplaatst. De internetgebruiker krijgt de mogelijkheid om op jouw advertentie te klikken en dat levert jou een bezoeker op.

Zoekmachine adverteren (SEA) is het kopen van advertentieruimte boven en onder de natuurlijke zoekresultaten van de zoekmachine. Dit doe je doormiddel van het bieden in een veiling op bepaalde zoektermen (zoekwoorden, keywords) waarbij per klik wordt afgerekend.

Opleveren & GO-LIVE

Met een Cross-browser test testen wij of de website op alle verschillende schermformaten en browsers goed functioneert en het er allemaal netjes uitziet.

Voordat we een website live zetten, moeten we een aantal zaken controleren. Het belangrijkste is eigenlijk dat de domeinnaam vastgesteld is en de hosting van de website geregeld is. Als dat geregeld is en alle gegevens compleet zijn, vragen we altijd even uit te loggen uit het Content Management Systeem zodat we straks niet met bijvoorbeeld half ingevoerde teksten live staan. Zodra iedereen is uitgelogd, voeren we een laatste check uit waarbij we de versie controle ( Git ) resetten, de veiligheidsmaatregelen nog eens controleren en Google Analytics implementeren. Dan zetten we de database over en kopiëren we alle bestanden naar de nieuwe server. In de database moeten we dan nog alle ‘oude’ linkjes van de ontwikkeling omgeving vervangen door de nieuwe linkjes. In totaal duurt het live zetten van een website ongeveer 1.5 uur.

Ten eerste checken we of alles werkt in alle soorten browsers. Dan maken we overal een back-up van en zorgen we ervoor dat de server waar de nieuwe site op komt te staan voorbereid is. Vervolgens migreren we alles wat we eerder op onze testomgeving hebben gemaakt naar de nieuwe omgeving. Alles inclusief bestanden, database en content. Daarna: champagne!

Development

WordPress is een content management systeem (CMS). Hiermee kan je content als pagina’s, media en berichten beheren. Zie het als de “achterkant” van je website.

Webdevelopment is een verzamelnaam voor alles wat met het realiseren/ontwikkelen van een website te maken heeft, zoals webdesign, client-side en server-side-programmeren en beheer van webservers.

De smartphone markt is volwassen geworden, met als gevolg dat er meer websites bezocht worden via een telefoon dan via een desktop. Voorheen werden websites eerst ontworpen voor desktop gebruik, tegenwoordig is het meer logisch om een website eerst voor mobiel gebruik te ontwerpen. Op een desktop is er natuurlijk veel meer ruimte dan op een kleiner scherm. Als er eerst ontworpen wordt voor een desktop en er moet daarna nog ontworpen worden voor mobiel, heeft dit vaak ruimtegebrek als gevolg. Het is voor ontwerpers logischer om eerst voor mobiel te ontwerpen en vervolgens uit te breiden naar desktop, je gaat dus niet krimpen maar uitbreiden. Bijkomend voordeel is dat je ook meteen verplicht bent om goed na te denken over de prioriteit van de content; zo ziet de gebruiker altijd het belangrijkste als eerste.

In zijn algemeenheid kun je zeggen dat je met JavaScript je site interactief kunt maken. Zo kun je de bezoekers een vraag stellen of browsergegevens achterhalen waarna deze gegevens gebruikt worden op je site.

Een front-end developer (ook wel front-end ontwikkelaar) is iemand die verantwoordelijk is voor de technische kant van het front-end (de voorkant) van een applicatie, website of programma. Hij zorgt in feite voor de verbinding tussen het design en de programmatuur die nodig is om het te laten functioneren.

De back-end developer (ook wel back-end ontwikkelaar) is iemand die verantwoordelijk is voor de back-end (de achterkant) van een website, applicatie of programma.

Als front-end developer houd je je bezig met de interactie van een gebruiker en het visuele aspect van de applicatie. En als backend developer ben je meer bezig met het verwerken van data en het opslaan hiervan in een database.

Is je vraag nog niet beantwoord?

Mail het ons gerust!