Het gevolg van AVG op e-mailmarketing

Het is inmiddels meerdere malen in het nieuws geweest, en zeker als ondernemer zijnde heb je er vast al van gehoord. Op 25 mei 2018 gaat er een nieuwe wetgeving van kracht, de GDPR. Wat is het effect voor jou?

Het is inmiddels meerdere malen in het nieuws geweest, en zeker als ondernemer zijnde heb je er vast al van gehoord. Op 25 mei 2018 gaat er een nieuwe wetgeving van kracht, de GDPR.  Uiteraard zijn er verschillende privacy gevoelige informatiestromen waarmee je rekening moet houden. Klantgegevens, maar ook de technische kant van gegevensbescherming. Bij WEBBER zijn we ook veel met e-mailmarketing bezig, voor zowel onszelf als voor de klant. Waardoor we jullie graag informeren over het effect van de AVG wetgeving!

Kan je je huidige database blijven mailen na 25 mei 2018?

Ja, dat kan zeker. Met de nieuwe wetgeving komen ook nieuwe regels en wetten om de hoek kijken. Commerciële mailings mogen alleen verzonden worden aan mensen die toestemming hebben gegeven. De mensen die op dit moment al in je lijst staan, mag je dus gewoon blijven mailen. Je hoeft ze niet opnieuw om toestemming te vragen.

Wat is de toegevoegde waarde van de AVG?

De huidige werkwijze en inrichting van aanmelden voor e-mailmarketing, blijft van kracht. In dat opzicht verandert er dus niet zoveel voor e-mailmarketing en kan je gewoon klanten blijven e-mailen. Zolang ze maar toestemming hebben gegeven!

Wat is data-minimalisatie?

Data-minimalisatie is een nieuw gegeven in de AVG. Het mag namelijk niet meer zo zijn dat je gegevens van klanten op allerlei manieren gaat inzetten, zonder ze op te slaan. Stel, je vraagt alle klanten om hun geboortedata. Dan moet je deze dus ook inzetten voor marketing (bijv een verjaardagkorting per mail), óf je moet de data verwijderen. Uiteraard is inzetten dan beter!

En hoe zit het met het recht op vergetelheid?

Wellicht heb je het zelf ook wel eens toegepast. Je hebt je geboortedatum doorgegeven, maar na het ontvangen van een verjaardagsmail wil je jezelf eigenlijk toch weer uitschrijven. En, daarbij ook dat alle gegevens verwijderd worden. Je kunt dan beroep doen op het recht van vergetelheid. De organisatie is dan verplicht om alle gegevens te verwijderen.

Wees transparant!

Tot slot is transparantie enorm belangrijk! Zorg dat je transparant bent over alle e-marketingactiviteiten in je privacy statement. Transparantie is sowieso belangrijk voor de AVG. Uiteindelijk moet je helder communiceren over alle maatregelen die je hebt doorgevoerd!

Meer weten of meer informatie?

Bel nu Mail nu

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *