gewoon bellen 040-2368010. we bijten, meestal, niet ;)

Adaptive? Sociaal bedoel je!

Een responsive website heeft menselijke trekken. Menselijk zijn is namelijk noodzakelijk om relaties op te bouwen; onmenselijkheid brengt je niet ver, zakelijk al helemaal niet. Hetzelfde geldt voor websites: hoe menselijker, hoe aardiger en succesvoller! Daarom dient ook ‘adaptive’ een karaktertrek van je website te zijn.

Dat leg ik even uit aan de hand van je verjaardagsfeestje.
Je bent weer een jaartje ouder – zucht – en geeft toch maar een feestje. Je nodigt een heleboel mensen uit, laat hen weten waar en wanneer het feest is.

Je verwacht een bont gezelschap. Mark en Peter komen zeker. Ze drinken altijd rode wijn en hangen steevast aan de statafel onder de luifel buiten, dus daar ligt de kurkentrekker naast de asbak. Marije, Gerdy en Esther zijn er natuurlijk ook. Zij drinken bier, maar Esther drinkt géén Heineken, alleen Bavaria. Als sociale gastheer heb je dus beide merken in huis want je houdt écht rekening met je gasten.

En wat heeft je feestje met je adaptive website te maken?

Nou, een adaptive site doet hetzelfde als jij op je verjaardag: aanbieden wat je gasten graag zien en consumeren. Een adaptive site kan er voor iedereen anders uitzien, op zijn minst qua teksten en beelden. Buiten dat persoonlijke visuele past een adaptive site zich ook nog eens technisch aan: aan de tijd van de dag, het apparaat, de browser. Specifieke scripts houden dat bij, zorgen ervoor dat al die info wordt bekeken en dat daar de site op wordt aangepast.

 

De techniek ziet dus dat jij nog een smartphone uit 2013 hebt (tsss, old skool…) en weet dat die niet zo snel is als de iPhone 6. De adaptive website presenteert zich snel anders, om jou een optimaal en zo snel mogelijk resultaat te tonen. De site denkt dus constant met jou mee. Heel sociaal dus!

Subtiel of irritant?

Een adaptive website kan ook subtiel met je meedenken en met jouw interesses meebewegen. Niet zo opvallend als steeds maar weer dezelfde banners nadat je een kek shirt bij Zalando hebt bekeken (maar nog niet gekocht). Op alle volgende websites telkens precies dat shirt tegenkomen is soms irritant, toegegeven. Maar dat ‘bijhouden van gegevens’ is wél slim; dat shirt is wél content waarin je blijkbaar geïnteresseerd bent. Ik weet het, het is plat adverteren en de conversie druipt er aan alle kanten vanaf, maar adaptive doet zo’n beetje hetzelfde, zij het subtiel… zodat je het zelfs prettig vindt! Zodra je op een adaptive site arriveert, krijg je meteen de voor jou interessante artikelen te zien. Heel fijn; de site herkent je en staat je ‘persoonlijk’ te woord. Heel sociaal dus! Het negatieve trekje van adaptive nemen de meeste bezoekers graag op de koop toe. Zoals jij wil weten wie er op je verjaardag komt - zodat je weet wat je in huis moet halen - zo wil de adaptive site weten wie jij bent, wat je doet, waar je bent, wat voor smartphone je hebt. Vaak sta je daar helemaal niet bij stil, want de meeste informatie hoef je niet actief achter te laten: cookies hebben dat allang doorgegeven. En zeg nou zelf; het is toch handig dat je krijgt voorgeschoteld wat jou interesseert, zoals Google dat doet (waarover later meer; blijf vooral mijn blogs lezen ☺)?

Meer weten? We vertellen je er gráág meer over dus kom maar op met die vragen!

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.