Instagram, doen of niet?

Instagram inzetten met je bedrijf, of juist niet doen? We krijgen deze vraag regelmatig, waardoor we besloten er middels een blog antwoord op te geven!

We krijgen bij WEBBER steeds vaker de vraag: “Hey, willen jullie eens uitzoeken of Instagram iets voor ons is?”. Het antwoord op deze vraag verschilt natuurlijk per branche, bedrijf en doelgroep. Het is inmiddels óók bekend dat met name #fashiongirls, #fitboys, #foodies hun weg vinden op Instagram. Maar dat niet alleen. Als bedrijf kun je Instagram namelijk ook effectief inzetten. Het is alleen belangrijk dat je beseft met welk doel je Instagram gebruikt!

Zeg ja tegen Instagram!

Ik neig om te zeggen: ieder bedrijf moet Instagram gebruiken. Het is namelijk de ideale manier om de visuele merkidentiteit te laten zien en je merk een persoonlijke touch te geven. Zeker onder jongeren wordt Instagram actiever gebruikt dan bijvoorbeeld Twitter of Facebook. Wanneer je besluit Instagram te gaan gebruiken, bedenk dan eerst een goede strategie. Focus op merkbekendheid en branding? Doen! Wil je graag mensen inspireren? Doen! De meer persoonlijke aspecten van je bedrijf laten zien? Doen! Nieuwe klanten vinden? Doen!

Visuele uitstraling

Door een mooie visuele lijn in de berichten die je post aan te brengen, zien mensen in één ogenblik wat je uitstraling is. Het claimen van een hashtag zorgt vaak ook voor meer bekendheid. Post je bij iedere foto de hashtag #marketing, dan zullen mensen die daarop zoeken je eerder vinden. Op deze manier kun je een verhaal vertellen aan je volgers.

Advertising

Instagram advertising wordt ingesteld en in gang gezet door middel van Facebook Advertising. Het voordeel van Instagram adverteren is dat er geprobeerd wordt de geadverteerde content in een lijn te laten lopen met de organische content. Speel hierop in, want het werkt! Gebruik bijvoorbeeld geen teksten in de foto, dat zorgt voor een schreeuwerig effect. Zorg voor waardevolle content! En niet zomaar een plaatje van een product, want dan zal het effect van de advertentie lager liggen.

Of toch nee?

Eerlijk is eerlijk, op Instagram draait het vooral om mooie visuele content. Dus heb je een product dat niet bepaald mooi is, maar eerder praktisch? Denk aan gereedschap of onderdelen van een machine. Dan is het leuk dat je het wil proberen, maar dan ga je waarschijnlijk niet ver komen. Is je doel producten verkopen? Maar verkoop je juist wat duurdere spullen waar mensen vaak wat langer over nadenken? Denk aan dure elektronica, auto’s etc. Ook dan is de kans klein dat je je verkoopdoelen behaalt op Instagram. Gebruik het wel als je je volgers wilt inspireren!

Behoefte aan advies over het wel of niet inzetten van Instagram? Laat het ons weten!

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *