Wat kunnen we leren van het Facebook data schandaal?

Recentelijk was Facebook veel in het nieuws vanwege een groot lek aan data. Allerlei persoonsgegevens blijken op straat te liggen. Dat is balen, daar zijn we het absoluut mee eens. Maar kun je er ook wat van leren? Jazeker! Nieuwsgierig wat? Lees het hier!

Het ene datalek is nog niet opgelost, of er is alweer een nieuw schandaal ontdekt. Continu horen we dergelijke berichten in het nieuws. Recentelijk was ook Facebook veelvuldig in het data-nieuws. De persoonsgegevens van zo’n 50 miljoen Facebook-gebruikers kwamen op straat te liggen. Facebook doet ons graag geloven dat het allemaal wel meevalt omdat het niet om een beveiligingslek gaat. Wij verdiepten ons echter eens wat meer in wat er precies mis ging, en proberen er wat wijze lessen uit te halen.

Beheer & security

De gemiddelde kosten van een datalek liggen op zo’n 3,6 miljoen dollar. En naar verwachting, wordt de komende twee jaar zo’n éénderde van de organisaties wereldwijd getroffen door een datalek. Goed en belangrijk dus om stil te staan bij de gevolgen van een dergelijk lek. Organisaties die klantgegevens worden toevertrouwd, zijn dus echt wel verplicht om deze goed te beheren. En dat betekent méér dan alleen gegevensbeveiliging. Er moeten namelijk ook regelmatig controles worden uitgevoerd en worden gecheckt of het beleid wel gehandhaafd wordt.

Datakwaliteit

De datakwaliteit is eigenlijk het voornaamste probleem voor databeheer. Het gebruik van slechte gegevens levert namelijk ook slechte resultaten op. Gegevens die van belang zijn voor het ene doel, kunnen goed waardeloos zijn voor een ander doel. Maar was de Facebook-data die gelekt is, net zo bruikbaar om het doel te bereiken van de hackers? En was het daarmee ook legaal? Het doel dat de hackers voor ogen hadden, is bereikt. Maar is het dan goed en ethisch verantwoord? Dat is de vraag die organisaties zichzelf moeten stellen.

Gegevens op straat, ben ik nu te laat?

Wanneer je gegevens eenmaal op straat liggen, wil dat dan ook zeggen dat je te laat bent? Zelfs als profielgegevens worden teruggegeven of verwijderd, bestaan ze nog steeds. Data beweegt te snel om zoiets te voorkomen. In het geval van Facebook zijn de gegevens waarschijnlijk al gebruikt door weer anderen als basis voor onderzoek. Als het eenmaal gedeeld is, kan het helaas niet zomaar meer ‘ontdeeld’ worden.

Eigen verantwoordelijkheid

Of je nu zelf misbruik maakt van gegevens van anderen, óf gegevens deelt die misbruikt worden.. het platform waar de gegevens in eerste instantie aan zijn toevertrouwd, is verantwoordelijk. Onredelijk? Ja. Maar wel de realiteit! Als ik naar mezelf kijk en ik kom erachter dat mijn Facebook gegevens zijn misbruikt, dan beschuldig je daar eigenlijk automatisch Facebook zelf van. Terwijl het bedrijf dat de gegevens heeft “gestolen” kwaadwilliger is dan Facebook zelf. Als een organisatie klantgegevens verzamelt, zijn ze nou eenmaal verplicht hier de verantwoordelijkheid ook voor te nemen.

De uiteindelijke les die we je willen meegeven? Zorg voor goed databeheer! Of je dit nu zelf al in huis hebt of dat je er iemand voor inhuurt, de uiteindelijke toepassing is het belangrijkste! Behoefte aan meer informatie over dit onderwerp? Neem contact met ons op!

Bel nu Mail nu

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *