Grafisch ontwerp vs webontwerp

Web en mobiel zijn niet meer weg te denken uit het ontwerp/communicatie traject. 

Web en mobiel zijn niet meer weg te denken uit het ontwerp/communicatie traject. Toch zijn er nog veel ontwerpers en bureaus die denken vanuit een ‘plat plaatje’, een 2-dimensionale uiting als bijvoorbeeld een brochure of advertentie. Grafisch ontwerp zoals we dat van de tijd vóór ‘het internet’ kennen. Belangrijk hoor, begrijp me niet verkeerd. Daar ligt – naast algemene creativiteit – ook absoluut de basis.

Interactief ontwerpen in de praktijk

In de praktijk zien we echter vaak dat het anders uitpakt. Het levert vaak ‘problemen’ op, om over te brengen dat een responsive website verschillende vormen kent. Responsive wil zeggen dat een website op zowel mobiel, tablet als desktop goed werkt. Een website is dynamisch en daar zul je tijdens het ontwerpen al rekening mee moeten houden. In de ontwerpfase houden we bijvoorbeeld al vaak rekening met minstens drie, maar vaak vijf of meer variaties van een website ontwerp. En dan hebben we ook nog de mobiele versie van een site, die ook weer vele variaties kent.

Variëren is de sleutel tot succes

Variaties komen niet alleen terug in de lay-out, maar ook in de content of de hoeveelheid content. Je kunt het zelfs zo ver doortrekken dat bepaalde bezoekers (we kunnen dat definiëren in personas) een andere site te zien krijgen qua lay-out en content. Dat noemen we ook wel een ‘Adaptive website‘. Wanneer je deze beschrijving leest, kun je je wellicht voorstellen dat het ontwerptraject veel werk omvat en veel meer is dan eenmalig die statische pagina neerzetten.

Daarnaast is het ook vast wel eens opgevallen dat verschillende elementen op een website bewegen, wisselen van kleur, animeren of andere grafische effecten kennen. Ook daar moeten we in het ontwerp al over nadenken en natuurlijk kortsluiten met de developers. Vaak gaat dat in goed overleg met deze developers, omdat zij technisch nog beter op de hoogte zijn van de mogelijkheden.

Interactief ontwerpen is dus echt veel meer dan grafische ‘2D’ ontwerp, ik durf het wel een aparte discipline te noemen. Laten we daar nou bij WEBBER heel goed en gedreven in zijn. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *