CTR is een getal of percentage dat de verhouding tussen het aantal klikken op een advertentie en het aantal vertoningen daarvan aangeeft.
Click Through Rate (CTR) wordt ook wel doorklikratio genoemd. Het is een getal of percentage dat de verhouding tussen het aantal klikken op een advertentie en het aantal vertoningen daarvan aangeeft.
Wanneer de doorklikratio 100% is betekent dit dat er even vaak op wordt geklikt als getoond. Heeft een advertentie 1000 views en wordt er maar daadwerkelijk 10 keer geklikt, dan is de doorklikratio 1%. De percentages geven een indicatie van de effectiviteit van een advertentie. Wanneer de doorklikratio laag is kan het bijvoorbeeld zijn dat de advertentie onvoldoende opvalt of verleidt tot doorklikken of dat degene die de banner te zien krijgen niet aansluit bij de doelgroep van de adverteerder. Een hoge CTR geeft aan of de advertentie als nuttig en relevant wordt bevonden. Google beloont dit door hetgeen met een hoge CTR een hoge kwaliteitsscore te geven en een verhoging van de advertentiepositie.
Terug naar overzicht