E-mailmarketing omvat alle vormen van marketing via e-mail. De meest bekende vorm daarvan is het versturen van nieuwsbrieven. Maar er zijn er meer!
E-mailmarketing omvat alle vormen van marketing via e-mail. De meest bekende vorm van e-mailmarketing is het versturen van nieuwsbrieven. (Potentiële) klanten krijgen hierbij de mogelijkheid om op de hoogte te worden gehouden van relevante ontwikkelingen, trends en aanbiedingen. Er kunnen bijvoorbeeld met behulp van de tool ‘’MailChimp’’ nieuwsbrieven worden gemaakt. Hierin kunnen e- mailadressen worden beheerd en formulieren worden gekoppeld. Deze handige tool is gratis tot 2.000 e-mailadressen.
Andere vormen van e-mailmarketing zijn:
- Transactionele e-mails – Transactionele e-mails zijn e-mails die een transactie faciliteren. Het zijn de bekende bevestigingsmailtjes of een e-mails met een wachtwoord reset.
- Event-driven e-mails – Event-driven e-mails worden naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis verstuurt. Bekende voorbeelden zijn een verjaardagsmail, herinneringen aan een niet afgeronde betaling of een termijn die afloopt.
- Winback-campagnes – Mails die een consument ontvangt nadat deze lang niet actief op de website zijn geweest of een nieuwsbrief niet meer geopend hebben. Zij ontvangen dan bijvoorbeeld een speciale aanbieding om toch binding met een merk te behouden.
- Reminders – Iedere ondernemer is wel eens genoodzaakt reminders te sturen. Een aankomende apk keuring, het verlopen van een verzekering of openstaande facturen.
- Verjaardagsmail – Niet iedereen heeft deze informatie paraat, maar indien je de geboortedata van klanten hebt, kun je een verjaardagsmail sturen. Feliciteer ze of geef een korting.
- Abandoned-shopping-cart-e-mails – Online winkelwagen achter gelaten tijdens het shoppen in een webshop? De Abandoned-shopping-cart-mails zijn e-mails waarmee iemand herinnert wordt aan een niet afgeronde aankoop. Maar liefst 50 tot 75 procent stapt uit tijdens het aankoopproces, echter 15 tot 20 procent komt terug door dit soort e-mails.