Targeten is het weergeven van advertenties aan de juiste doelgroep. AdWords biedt hiervoor verschillende manieren
Het is belangrijk om advertenties te targeten zodat deze worden weergegeven aan de juiste doelgroep. AdWords biedt verschillende manieren om advertenties te targeten. De tekstadvertenties kunnen als volgt op Google Zoeken en het zoeknetwerk van Google worden getarget:
- Zoekwoordtargeting – Hierbij selecteer je woorden en/of woordgroepen die relevant zijn voor een product of service, zodat de advertenties worden weergegeven op het moment dat deze termen worden gebruikt om via Google of sites van zoekpartners te zoeken. Door een zeer relevante lijst met zoekwoorden vergroot je de kans dat de advertenties worden weergegeven voor de meest geïnteresseerde bezoekers.
- Targeting op locatie en taal – Je kunt een taal of geografische locatie (land, regio of plaats) kiezen om op te targetten. Het AdWords-systeem bepaalt naar aanleiding hiervan aan wie de advertenties worden getoond.
- Targeting op apparaat – Advertenties worden weergegeven aan de juiste mensen op alle apparaten op basis van hun locatie, tijdstip en apparaattype.
- Doelgroeptargeting – De advertenties worden hierbij weergegeven aan mensen die de website eerder hebben bezocht.
De tekst- en display-advertenties kunnen als volgt op het Google Display Netwerk worden getarget:
- Zoekwoordtargeting – Hierbij selecteer je woorden en/of woordgroepen die gekoppeld zijn met een product of service om relevante websites, apps en video’s in het Display Netwerk te targeten via contentzoekwoorden. Je kunt hierbij ook relevante doelgroepen targeten die informatie zoeken in content over de betreffende zoekwoorden.
- Targeting op onderwerp – Je kunt je advertenties in één keer op meerdere pagina’s over specifieke onderwerpen targeten. Google AdWords analyseert hierbij webcontent. Factoren als tekst, taal, linkstructuur en paginastructuur zijn bepalend. Op basis hiervan worden centrale thema’s van elke webpagina bepaald en worden advertenties getarget op basis van de onderwerpen die zijn geselecteerd.
- Plaatsingstargeting – Bij deze vorm van targeting kun je websites kiezen waar je klanten actief zijn en waar je advertenties wilt weergeven. Hierbij zijn geen zoekwoorden vereist. Een plaatsing kan een volledige website of een deel van de website zijn.
- Doelgroeptargeting – Toon de advertenties aan specifieke groepen mensen wanneer ze websites en apps in het Display Netwerk zoeken. Je kunt bijvoorbeeld mensen die al eerder de website hebben bezocht bereiken, maar ook potentiële klanten.
- Targeting op taal en locatie – Je kunt targeten op een taal of geografische locatie (land, regio of plaats).
- Targeting op apparaat – Advertenties worden bijvoorbeeld alleen weergegeven als klanten via een desktop in het Display Netwerk zoeken of alleen wanneer ze de mobiele versie gebruiken of voor alle apparaten.