Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je inzicht krijgt in bezoekersstatistieken en het bezoekersgedrag op jouw website.
Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je inzicht krijgt in bezoekersstatistieken en het bezoekersgedrag op jouw website. Je kunt niet alleen de verkopen en conversies meten, maar ook inzicht verkrijgen in de manier waarop bezoekers de website gebruiken en hoe zij daar terecht zijn gekomen. Je krijgt een gedetailleerd beeld van de website prestaties en door deze te analyseren krijg je inzicht in het feit of het gewenste resultaat wordt behaald.
Er zijn vier analysevormen in Google Analytics:
- Inhoud Analytics – Met behulp van inhoudsrapporten krijg je inzicht in de gedeelten van de website die goed presteren en de pagina’s die het populairst zijn. Je komt erachter hoe vaak bezoekers elke pagina op de website hebben bezocht, de tijdsduur van het bezoek en het aantal gegenereerde conversies. Deze informatie kun je gebruiken om de gebruikerservaring van klanten verbeteren.
- Sociale analyse – Google Analytics meet tevens het succes van je social mediaprogramma’s. Je kunt analyseren hoe bezoekers omgaan met functies voor delen op de website en hoe ze de inhoud gebruiken op verschillende sociale platforms. Sociale rapporten helpen je bij het meten in welke mate social media invloed heeft op zakelijke doelen en conversies.
- Mobiele analyse – Het analyseprogramma helpt bij het meten van de impact van mobiel op je bedrijf. Mobiele sites, apps en bezoeken van mobiele apparaten met webfuncties worden hierbij gemeten. Er wordt statische informatie gegeven over hoe je bijvoorbeeld kan inspelen op de behoeften van klanten en aanwezig kan zijn op de juiste momenten.
- Conversieanalyse – Met behulp van deze analyse krijg je inzicht in hoeveel klanten je aantrekt, hoeveel verkopen er zijn gerealiseerd en hoe gebruikers met de site omgaan. Je kunt het aantal verkopen, downloads, weergaves van video-inhoud en andere waardevolle acties meten. Kom erachter waarom sommige bezoekers wel producten bij je kopen en andere niet.
- Advertentie–analyse – Middels deze analyse krijg je inzicht in de effectiviteiten van sociale-, mobiele-, zoek- en displayadvertenties. Deze worden geanalyseerd op conversieratio’s en rendement.