Social Media Marketing (ook Social Advertising of SMA genoemd) is het adverteren via social media platformen als Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn etc. Wij van WEBBER zorgen ervoor dat onze klanten meer exposure krijgen bij potentiële klanten op de sociale netwerken. Het gebruik van social media heeft als voordeel dat je trouwe volgers kunt krijgen.

Social advertising is simpel gezegd het gericht adverteren op social media. In vergelijking met advertenties in kranten en tijdschriften kan jij met je bedrijf online zeer doelgerichte reclame maken. De advertenties worden namelijk verspreid op basis van de persoonsgegevens die iemand invult op sociale media. Hier kun je dus veel informatie over jouw doelgroep uithalen.

Social Advertising?

Om de juiste volgers te krijgen zullen we ervoor moeten zorgen dat we bij deze doelgroep onder de aandacht komen. Daarom speelt Social Media Marketing een zeer belangrijke rol. Door het goed inzetten van dit online marketing kanaal heb je de mogelijkheid in beeld te komen bij je potentiële doelgroep.

Wij van WEBBER richten voor onze klanten advertenties in met daaraan gekoppeld een doel. Deze doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Meer volgers van jouw bedrijfspagina
  • Bezoeken naar jouw website genereren
  • Meer inschrijvingen op je nieuwsbrief
  • Aanvragen van offertes realiseren
  • Verkoop van jouw producten verhogen

Het voordeel van Social Advertising is dat deze advertenties getoond worden aan een vooraf bepaalde doelgroep met diverse kenmerken of interesses zoals een bepaalde leeftijdscategorie, locatie, taal, opleiding, interesse in onroerend goed, etc. Ben je nu ook zo benieuwd geworden wat wij in deze voor je kunnen betekenen? Dan zouden wij het heel leuk vinden met jou in contact te komen voor een vrijblijvend gesprek! Zoals wij altijd zeggen: gewoon bellen! We bijten meestal niet! 😉

De aanpak van WEBBER!

Allereerst moet het duidelijk zijn wat de doelstelling van de campagne is. Er wordt onderscheid gemaakt in drie hoofddoelstellingen (naamsbekendheid, overweging of conversie), met daaronder diverse subdoelstellingen. Kies voor een campagne die bij de gehele marketingstrategie past van jouw product/dienst.

Naamsbekendheid (branding)

Het creëren van naamsbekendheid rondom een merk kan een belangrijke doelstelling zijn van een campagne. Kies voor een dergelijke campagne om de betrokkenheid voor je merk te vergroten en zo mensen te bereiken die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Een andere optie is het vergroten van het bereik, in dat geval wordt een advertentie aan zoveel mogelijk mensen weergegeven.

Overweging

De tweede hoofddoelstelling is een overweging creëren bij de potentiële klant. Hierin is onderscheid in vijf subdoelen. Het eerste subdoel kan zijn verkeer: stuur meer mensen naar een bestemming op of buiten Facebook. Het tweede subdoel is het creëren van betrokkenheid. Genereer meer betrokkenheid voor berichten, pagina-vind-ik-leuks, reacties op evenementen of geclaimde aanbiedingen. Als derde subdoel kan er gefocust worden op een app-installatie, waardoor er meer apps gedownload worden. Als vierde subdoel kan het aantal views van een video worden gekozen en tot slot het genereren van meer salesleads (subdoel 5!). Een voorbeeld van een saleslead zijn e-mailadressen van mensen die geïnteresseerd zijn in je merk of bedrijf.

Conversies

Als derde hoofddoelstelling kan het conversie-gericht campagne voeren naar voren komen. Daaronder vallen: conversies (het stimuleren van waardevolle acties op je website of in je app), verkopen uit productcatalogus (advertenties maken die automatisch producten uit de productcatalogus weergeven aan de doelgroep) en winkelbezoeken (mensen naar fysieke winkels leiden).

Stel een advertentieset samen

De doelstelling is bepaald, de volgende stap is het bepalen van een doelgroep en het in elkaar zetten van een goede advertentieset met plaatsingen, budget en een planning.

Doelgroep

De doelgroep van de campagne is uitgebreid te definiëren bij Facebook. De advertenties kunnen afgeserveerd worden op zowel een specifieke als brede groep mensen. Daarnaast kunnen doelgroepen worden uitgesloten of worden toegevoegd. Aspecten waarop getarget kan worden zijn:

  • Locaties – zowel steden als gemeenten kunnen worden aangegeven. Daarnaast kan men een ‘straal van’ aangeven waarbij een bepaalde omtrek rondom een plek wordt bereikt. Voorbeeld: 20km rondom Eindhoven targeten, waardoor ook randgemeentes mee worden genomen.
  • Leeftijd – beginnend bij 13 en tot en met 65+ kan de leeftijd van de doelgroep worden aangegeven.
  • Geslacht – mannen, vrouwen of beide.
  • Talen – naast een land kan men ook een taal aangeven. Zo is het dus mogelijk om Nederlands sprekende mensen in China te targeten.
  • Interesses – ontzettend veel mogelijkheden om een interessegebied samen te stellen. Alles wat je maar kunt bedenken, behoort tot de mogelijkheden. Targeten op autoliefhebbers? Zelfs merknamen kunnen worden toegevoegd.
  • Tot slot kan men een connectietype ingeven, waarbij dus ook bijvoorbeeld ‘vrienden van’ of ‘mensen die ook dit & dat liken’ worden meegenomen.

Plaatsingen

Het is belangrijk dat de juiste advertenties op de juiste plaatsen getoond worden. Hierbij kan gekozen worden tussen automatische plaatsingen en plaatsingen bewerken. Bij de optie ‘automatische plaatsingen’ wordt de advertentie op plaatsen getoond waar deze het beste zal presteren voor de doelgroep. Plaatsen zijn Facebook-overzichten (mobiel en pc), rechterkolom Facebook, Instagram en in het Audience Network. In het Audience Network kiest Facebook voor de meest effectieve plaatsing. Bij de optie ‘plaatsingen bewerken’ is het mogelijk bepaalde plaatsingen te verwijderen. Zoals een bepaald platform of apparaat. Hierdoor kan de advertentieset volledig op de doelgroep worden ingericht. In het algemeen is het aan te raden om voor automatische advertentieplaatsingen te kiezen, omdat zo de beste instellingen worden gekozen met de laagste kosten. Toch graag zelf de plaatsingen kiezen? Houd dan de volgende tools aan:

  • Merkbekendheid verbeteren – Facebook en Instagram
  • Berichten promoten – Facebook en Instagram
  • Aantal videoweergaven verhogen – Facebook, Instagram en het Audience Network
  • Installaties van een app genereren – Facebook Instagram en het Audience Network
  • Betrokkenheid bij je app vergroten – Facebook en het Audience Network
  • Een productcatalogus promoten – Facebook en het Audience Network
  • Conversies op je website stimuleren – Facebook en het Audience Network
  • Mensen naar je website sturen – Facebook en het Audience Network

Budget en planning

Gekozen waar de advertentieset geplaatst moet worden? De volgende stap is het kiezen van een budget en een planning. Er kan een dagbudget worden ingesteld, waar niet overheen kan worden gegaan. Er kan ook een looptijd worden ingesteld met een begin- en einddatum voor de campagne. 

Het budget voor Facebook Advertenties wordt bepaald door de advertentieveiling. Er wordt bij het weergeven van advertenties geprobeerd een balans te creëren tussen het bieden van meerwaarden en de gebruiker relevante ervaringen te geven. Om dat te bereiken, wordt er een veiling gehouden om beide partijen te vertegenwoordigen. De advertentie die vervolgens de veiling wint, wordt weergegeven. Dit wordt gebaseerd op de totale waarde van de advertentie, dit bestaat uit drie factoren.

Bod van de adverteerder

Het bod dat je als adverteerder inzet kan handmatig of automatisch worden ingesteld. Automatisch bieden houdt in dat de veiling telkens opnieuw bepaalt wat een juist bod is. Het bod wordt berekend met het idee dat het budget op wordt gemaakt en het maximale resultaat is bereikt. Gebruik deze strategie als je geen specifieke waarde hebt voor de resultaten. Met handmatig bieden geef je aan hoeveel je maximaal wilt betalen voor het resultaat. Stel daarbij geen bod in minder dan het maximum bedrag, er is iets meer nodig om de advertentie volledig te maximaliseren.

Kwaliteit en relevantie

Kwaliteit en relevantie blijven de meest belangrijke componenten om goed te scoren met je advertenties. Op basis van deze twee factoren wordt gekeken in hoeverre iemand interesse heeft in het zien van de advertentie.

Geschatte aantal acties

Het aantal geschatte acties is een weergave van de kans dat iemand de actie onderneemt om het resultaat te behalen waarvoor je de advertentie live hebt gezet. Bijvoorbeeld een advertentie over kookgerei, gericht op geïnteresseerden in koken en/of kookspullen, dan zal het aantal geschatte acties stijgen. Het wil niet zeggen dat diegene daadwerkelijk spullen koopt, maar de kans is groter.

De advertentie

Als alle instellingen goed staan, kan de advertentie worden opgemaakt. Er kan wat betreft het uiterlijk van de advertentie geheel in eigen stijl worden opgemaakt. Een of meer afbeeldingen, een video of een diavoorstelling van afbeeldingen. Maak het volledig naar eigen inzicht. Kies via welke pagina de advertentie gaat lopen, de indeling, links en de media zelf. Er wordt altijd een voorbeeld getoond zodat meteen zichtbaar is hoe de advertentie eruit ziet.

Er zijn een aantal voorwaarden waar een advertentie aan moet voldoen, zoals een geldige URL maar ook niet teveel tekst in een afbeelding. Facebook advertentiebeheer geeft daarbij zelf aan of de advertenties wel of niet goed zijn vormgegeven. Zo niet, dan krijg je een melding wat er aangepast moet worden.

Go live & monitoren

Nadat de campagne live is gegaan kan de Facebook Business Ads Manager gebruikt worden om de campagne te monitoren. In onderstaande afbeelding is zichtbaar wat er allemaal inzichtelijk wordt gemaakt.

 

Bel nu Mail nu